Usein kysytyt / FAQ

tekijä: Tytti Pauliina Leppänen Viimeisin muutos perjantai 13. huhtikuuta 2018, 10.21

Yritin kirjautua Ellibs-palveluun Jyväskylän yliopiston tunnuksilla, mutta ne eivät toimineet. Mitä teen?

Ellibsiin luodaan itse käyttäjätunnukset, JY:n käyttäjätunnukset eivät siis toimi siellä tunnuksina. Kun klikkaat Kirjaudu sisään -linkkiä, ponnahdusikkunassa on oikealla alhaalla kohta "Luo tunnukset" (ks. kuva alla). Seuraa saamiasi ohjeita.

 

Olin luomassa Ellibsiin tunnuksia, mutta sähköpostiin tulleen vahvistusviestin linkki ei toiminut. Kuinka toimin?

Vahvistusviestissä on kaksi linkkiä: toinen niille, jotka käyttävät yliopiston verkkoa (esim. kirjaston tietokoneita) ja toinen yliopiston verkon ulkopuolella (esim. kotona) tunnuksia luoville. Jos ensimmäinen linkki ei toimi, kokeile toista tunnusten aktivoimiseen.

En saa e-kirjaa ladattua omalle koneelleni. Missä vika?

  • Tarkista, että tietokoneellasi on oikea lukuohjelma. E-kirjat ovat erilaisissa tiedostomuodoissa, jotka vaativat toimiakseen erilaisia ohjelmia. 
  • Alla yleisimpien e-kirjapalvelujen tarvitsemat ohjelmat e-kirjojen lataukseen.
  • HUOM! Jos olet avoimen yliopiston opiskelija, varmista etäkäytön toimivuus.
PalveluLukuohjelma tietokoneellaLukuohjelma mobiililaitteella (esim. iPad)
Dawsonera

Adobe Acrobat Reader tai
Adobe Digital Editions  (ADE)

Bluefire Reader (ks. sovelluskauppasi)
Ebrary Adobe Digital Editions  (ADE) BluefireReader (ks. sovelluskauppasi)
Ebsco Adobe Digital Editions (ADE) BluefireReader (ks. sovelluskauppasi)
Ellibs Adobe Digital Editions (ADE) BluefireReader tai Aldiko (ks. sovelluskauppasi)

Olen Jyväskylän avoimen yliopiston opiskelija ja en saa e-kirjaa auki. Missä vika?

E-kirja ei avaudu Adobe Digital Editions -ohjelmassa (ADE). Mitä  minun pitäisi tehdä?

Jos saat esim. ilmoituksen "Error! Check Activitation", ohjelma on ns. kadottanut tunnukset, joihin on se on alunperin ladattaessa liitetty. Ongelma korjataan seuraavasti ADEn ollessa auki:

  • Näppäimistöltä: CTRL + Shift + D > Erase Authorization
  • Klikkaa tämän jälkeen Help > Authorize Computer > Syötä Adoben tunnukset.
  • Mikäli olet unohtanut Adoben salasanan, pyydä uusi ohjelman "I forgot my password" -linkin kautta.

Lataa e-kirja uudelleen.

En ole Jyväskylän yliopiston opiskelija tai henkilökuntaa, voinko lukea e-kirjojanne?

Ulkopuoliset asiakkaat voivat lukea lisensioituja (ostettuja) e-aineistoja ns. avoimen käytön koneilla.

  • Pääkirjastossa avoimen käytön koneet sijaitsevat ala-aulassa.
  • Ylistönrinteellä on yksi avoimen käytön kone.
  • Mattilanniemessä ei ole ko. koneita.
Poikkeus: Dawsonera vaatii käyttäjätunnukset, eli siellä oleviin e-kirjoihin ulkopuoliset asiakkaat eivät valitettavasti pääse käsiksi.

Voinko ladata e-kirjan muistitikulle tai tulostaa sen?

Jos olet JY:n opiskelija tai henkilökuntaa...

  • Muistitikulle lataus onnistuu useimmiten. E-kirja on tikulla sen ajan, jonka palveluntarjoaja on määrittänyt ns. laina-ajaksi (1-14 vrk).
    • ADE-lukuohjelmaan avautuvat e-kirjat (esim. Ellibs, Ebrary) voi ladata acs-muodossa tikulle. Kirja täytyy kuitenkin ensin avata yliopiston koneella, jonka jälkeen se on luettavissa opiskelijan oman koneen ADE-lukuohjelmassa.
    • HUOM! E-lehtiartikkelien lataus tikulle on yleensä paljon yksinkertaisempaa.
  • Tulostaminen onnistuu e-kirjakokoelman kirjakohtaisilla ehdoilla. Enimmäissivumäärä ilmoitetaan yleensä tulostusvaiheessa.

Jos olet JY:n ulkopuolinen asiakas...

  • Muistitikulle tallennusoikeus vaihtelee. Kokeile pääkirjaston ala-aulan avoimen käytön koneilta. Jos tallennus onnistuu, e-kirja on tikulla sen ajan, jonka palveluntarjoaja on määrittänyt laina-ajaksi (1-14 vrk).
  • Yliopiston ulkopuoliset asiakkaat voivat tulostaa Canon-monitoimilaitteilla muistitikulta tai mobiilitulosteina, kun ovat ensin rekisteröityneet Print it -järjestelmään (Print it -palvelun käyttöohjeet). Avoimen käytön tietokoneilta ei pysty tulostamaan.
  • Tulostussaldoa voi ostaa kirjaston palvelupisteestä tai Sopista. Lisäksi voit tiedustella ns. palvelukopioita kirjaston palvelutiskiltä tai Sopista.

Miksi näin? E-aineistot eivät ole ulkopuolisten asiakkaiden luettavissa etäkäytössä, koska kirjasto maksaa aineistojen käyttöoikeuksista arvioidun käyttäjämäärään mukaan. Arvio taas perustuu JY:n opiskelija- ja henkilökuntamäärään. Jos aineistot haluttaisiin tarjota kaikille, niiden hinta nousisi todella suureksi.

 

Haluaisin lukea e-kirjoja kirjastossa omalta läppäriltäni. Miten kirjastossa pääsee langattomaan verkkoon (WLAN, WiFi)?

  • JY:n opiskelijat → jy-student -verkko
  • JY:n henkilökunta → jy-staff -verkko
    • Tärkeää langattoman verkon käyttöönotossa on, että laitteella on oikeat asetukset, jotka vaihtelevat laitteesta ja käyttöjärjestelmästä riippuen.
    • Asetusten tarkat ohjeet IT-palvelujen sivuilla: https://www.jyu.fi/itp/palvelut/verkko/wlan
  • Muiden korkeakoulujen opiskelijat → Eduroam-verkko. Ohjeet Eduroamin käyttöön ottoon kunkin organisaation omilta sivuilta (etsi ohjeet esim. Googlen kautta hakusanoilla kuten "Oulun yliopisto + eduroam")
  • Kaikille avoin langaton verkko on Agorassa.
  • Älypuhelimen verkko on useimmiten jaettavissa muille laitteille. Sen kautta ei kuitenkaan ole pääsyä kirjaston aineistoihin.

Minun pitäisi merkitä sivunumerot lähdeviitteisiin, mutta lukemassani e-kirjassa ei ole sivunumeroita. Kuinka toimin?

  • PDF-muotoisissa e-kirjoissa sivunumerot ovat ns. kohdallaan.
  • ePub- ja HTML-muotoisissa kirjoissa sivunumeroita ei ole joko ollenkaan tai niiden paikka vaihtelee, koska sivut skaalautuvat erilailla laitteen näytön koon mukaan.
    • Yleissääntönä on viitata tällaisissa e-versiossa lukuun (sisällysluettelon mukaisesti).
    • Voit myös kysyä neuvoa omalta kurssitehtävän vastaanottajalta, opinnäytteen ohjaajalta tms.

En löytänyt e-kirjaohjeista apua ongelmaani. Jääkö e-kirja nyt lukematta?

Toivottavasti ei jää! Kirjasto auttaa mielellään ongelman selvittämisessä. Ota meihin yhteyttä puhelimitse (040 805 3803), sähköpostitse (kirjasto-vepa@jyu.fi), chatissa (JYKDOKissa oikeassa alanurkassa), Facebookissa tai käymällä palvelupisteissä. Ellibs-kirjastoa koskevissa ongelmissa voi ottaa yhteyttä myös suoraan Ellibsin tukeen (tuki@ellibs.com).