Skip to content. | Skip to navigation

Jyväskylän yliopiston Koppa

HUOM! Kopan käyttö päättyy 31.7.2024! Lue lisää.


Navigation

palaute

by saarimak — last modified Feb 01, 2010 01:38 PM

Kyselyyn vastanneiden määrä: 40/114

Approbatur 1 B, syksy 2009, kurssikysely

Yhteenveto kyselyn vastauksista

TAUSTATIEDOT

Kysely on anonyymi, ts. vastaajan henkilötietoja ei näy vastauksissa. Huomaa kuitenkin, että vastausten yhteenveto saatetaan julkistaa verkossa, joten älä kirjoita sellaista, josta sinut voi helposti tunnistaa! Kurssin pitäjälle ja ohjaajille voit antaa palautetta myös suoraan sähköpostilla.

Sukupuoli

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1 Mies 23 70
2 Nainen 10 30

Pääaine(ryhmä)

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1 Bio 0 0
2 Fys 3 9
3 Kem 9 28
4 Mat 0 0
5 Til 1 3
6 Tie 16 50
7 Tjt 1 3
8 Tal 0 0
9 Kasv 0 0
10 Muu 2 6

Tämä on mat. perusopintojen opinnoissani

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1 1. kurssi 4 12
2 2. kurssi 22 67
3 myöhempi 7 21

LUENNOT JA KIRJA

Arvioi omaa osallistumistasi luennoille ja niiden merkitystä.

Olen ollut luennoilla (max = 14)

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1 0 – 2 3 10
2 3 – 4 1 3
3 5 – 6 5 17
4 7 – 8 3 10
5 9 – 10 3 10
6 11 – 12 1 3
7 13 – 14 kertaa 13 45

Miksi olet osallistunut luentoihin vähän tai paljon?

  1. Aloitin kurssin vasta noin puolessa välissä.
  2. En pääse töiden vuoksi koskaan keskiviikon iltaluennoille.
  3. Ensimmäisen kurssin (1A) perusteella tiesin, ettei ole varaa olla poissa luennoilta. Muuten on kova työ kiriä etäisyyttä kärkijoukkoon kiinni.
  4. Keskiviikon luennoille en päässyt valitettavasti esteen vuoksi osallistumaan.
  5. Koska vastasin tähän juuri äsken eikä tämä tallentanut minun vastauksiani, niin vastaan nyt lyhyesti. Uusin kurssia, joten ongelmani ei ole teoriassa vaan laskemisessa
  6. Luennot on vähän hankalaan aikaan, arki-iltaisin aikaa menee harrastusten parissa, ja kuitenkin kurssin asia on ollut niin helppoa että ilman luentojakin on pärjännyt.
  7. Luennot ovat hankalaan aikaan.
  8. Mielestäni luennot kuuluvat olennaisesti kurssin läpikäymiseen. Mukavampana pidän lähtökohtaisesti, että olla tekemisissä ihmisen kanssa, kun aina vain kirjan.
  9. Minulla on ollut aina muuta päällekäin tai en ole vain nähnyt luennoista niin paljon hyötyä.
  10. Niistä on apua.
  11. Olen osallistunut paljon, koska silloin pysyy mukana mitä kurssi pitää mukana kokonaisuudessaan. En näe syytä miksei luennoilla tulisi käydä, jos kerran käy kurssilla.
  12. Olen perustanut opiskeluni luentoihin osallistumiseen.
  13. Opin parhaiten demoja tekemällä ja kirjaa lukemalla. Valmiit mallivastaukset kertovat hyvin, miten laskuja tulee laskea. Pääsyynä poissaoloihin on päällekkäisyydet ja luentojen myöhäinen ajankohta.
  14. Opiskelumotivaatio on parempi, kun on tietty aika oppimiseen. Lisäksi luennot, yllättäen, tukevat oppimista. Luentojen ajankohdan kanssa ei satu päällekäisyyksiä.
  15. Opiskeluni lähtökohta on luennoille osallistuminen.
  16. Osallistuin joka kerta sillä huomasin että kirjaa mennään järjestyksessä luennolla ja tehtäviä on helpompi tehdä kuin kirjaa on tunnilla jo selaillut ja teoria osuuteen tutustunut. Myös kokeeseen luku tilanne helpottui paljon, sillä kirja oli jo osittain tuttu.
  17. Paljon koska viime kurssin asiat oli aika hankalia koska olin vähän pihalla siitä miten kursseille ilmottaudutaan. ja siksi minulta jäikin 3 tai 4 luentoa alusta pois mut nyt tähän kurssiin pääsin hyvin mukaan ja enkä jäänyt mistään paitsi :)
  18. Paljon, koska minulla ei ole kirjaa. +hyvä fiilis luennoilla - pehmeet penkit :S
  19. Paljon, koska opin asioita kuulemalla ja luentomuistiinpanoista on hyötyä. Lisäksi niin saa itsensä opiskelemaan säännöllisesti.
  20. Pyrin olemaan paikalla aina kun mahdollista; itse opin melkeinpä parhaiten luennoilla kuulemastani.
  21. Päällekäisyys muiden opintojeni kanssa, sekä sairastumiset ovat rajoittaneet osallistumistani.
  22. Samat asiat ja esimerkit on yhtä hyvin (paremminkin) luettavissa kirjasta.
  23. Tarvitsen muistiinpanot.
  24. Tämä ei ole minun 1. yritys suorittaa kurssi. Kävin luennot läpi jo ensimmäisellä kerralla. En uskonut tarvitsevani käydä 2. kertaa niillä.
  25. Uusin kurssia
  26. Uusin kurssia, joten ongelma ei ole enää teoriassa vaan laskemisessa

Mitä mieltä olet luennoista? Edistävätkö ne oppimista?

  1. -
  2. Ainakin teoria ja todistus tulevat siinä hyvin esille, mutta en tiedä onko todistaminen niin hyödyllistä tunnilla. Itse mielumin tutustuihin laskuihin terkemmin jo tunnilla sillä monesti ne ovat todella vaikeita eikä niitä voi osata luennon perusteella.
  3. Edistävät paljonkin, vaikka joskus asiat käydään turhan vaikeasti johtamalla kaavoja kertomatta etukäteen mitä kaavoja ne on tms.
  4. Edistävät. Ovat olleet mukavan selkeitä.
  5. Enemmän esimerkkejä.
  6. Hyvää on mielestäni, että kurssin asioita käydään samassa järjestyksessä kuin kurssikirjassa. Tälloin asioissa pysyy paremmin mukana. Kuitenkin itselleni on hankalaa pysyä luennoilla mukana (asioissa edetään nopeasti eteenpäin). Täysin uusien asioiden oppiminen on itselleni hankalaa pelkästään luennoilla.
  7. Itselleni luennoilla on vaikea pysyä perässä, jos aihe on aivan uusi. Kuitenkin luulen, että luennot antavat selkeämmän kokonaiskuvan kurssista kuin pelkästään itseopiskelemalla kirjasta.
  8. Jos ei jaksa kirjaa ostaa.
  9. Khyyyl! Pidän Saarimäestä
  10. Kyllä ne edistävät, kun vain jaksaa tehdä ennakkotyötä ja olla sopivalla vireystilalla luennoilla.
  11. Kyllä, jos ei ole ennestään käynyt niillä.
  12. Kyllä.
  13. Luennoilla asiat käydään erittäin ripeästi ja aina ei ehdi sisäistää kaikkea mut kyl siel oppii jos pitää korvat auki :)
  14. Luennoilla käytiin läpi käytössä ollut kurssikirja lähes 1:1. Ehkäpä luennoilla voisi esittää asiat muulta kannalta, mahdollisesti sovelluksia, esimerkkejä, erilaisia ratkaisutapoja. Kirjan asioiden kopioiminen taululle ei tuntunut kovin produktiiviselta - ellei sitten lähtökohtana ollut, että kurssikirjaa ei tarvita - jolloin sen hankkiminen taas on hyödytöntä?
  15. Luennoilta sai teoriapohjaa, mutta varsinainen oppiminen tapahtui omalla ajalla ja sitä edisti ohjaus. Kiitän saamastani laadukkaasta ohjauksesta! :)
  16. Luennot ovat helpottaneet oppimista, mutta myös itsenäinen opiskeli on ollut mahdollista.
  17. Luentojen esimerkit ja demotehtävät/tentin tehtävät eivät kohtaa toisiaan.
  18. Luentojen vauhti oli aika kova, mutta varmasti edistivät oppimista. Ehkäpä(?) luennoissa voisi käydä vähemmän, mutta perusteellisemmin, asioita läpi. Ja tauko välissä ehkä parantaisi keskittymistä.
  19. Ne voisivat mielestäni tukea enempi laskareita. Aika vähän käydään luennolla asioita, jotka auttaisivat suoraan laskareihin.
  20. Niillä luennoilla millä kävin asiat olivat melko yksinkertaisia mutta sitten demot olivatkin huomattavasti vaikeampia. Käytännössä luennoilta sai siis "vain" perusteet demojen tekemiseen mutta silti tietoa piti etsiä myös muilta sivustoilta.
  21. Pääsääntöisesti ihan hyödyllisiä. Monesti luentojen esimerkit valottavat asioita mitä ei kirjasta luettuna tajua.
  22. Saisi olla enemmän tehtäväesimerkkejä. Todistuksen voi katsoa kirjasta jos niitä tarvitsee.
  23. Tottakai edistävät. Siellä asiat selitetään tarkemmin, ennen demoja. Ja sitten itse laskemalla pääsee kiinni asiaan vielä paremmin.
  24. Välillä tylsiä, mutta edistävät oppimista ja pitävät yllä motivaatiota.

Mitä mieltä olet kurssikirjasta? Oletko käyttänyt kirjaa luentojen ohella tai itsenäisesti opiskellen? Arvioi saamaasi hyötyä!

  1. -
  2. En käyttänyt kirjaa.
  3. En ole hankkinut kurssikirjaa, koska approbatur 1A:lla en käyttänyt, vaikka oli enkä ole jaksanut nettiversiota. Kuitenkin hyvin havainnollinen selailujen perusteella.
  4. Ihan ok.
  5. Kirja löytyy, mutta käytän mielummin muistiinpanoja, koska niistä löytyy yleensä sama asia napakammin ilmaistuna.
  6. Kirja oli siinä mielessä hyvä ettei tarvinu tehdä muistiinpanoja vihkoon voi vain alleviivata ja kerrata siitten niitä :)
  7. Kirja on hyvä esimerkkineen. Olen käyttänyt sitä koko kurssin ajan.
  8. Kirja on hyvä! Se on selkeä, asiat on perusteltu sanallisesti, eikä pelkillä matemaattisilla "Osoita että" tyyppisillä perusteluilla, ymmärtäminen on helppoa.
  9. Kirja on ihan ok, olisi kuitenkin hyvä jos siellä oleviin opiskelutehtäviin olisi myös ratkaisut olemassa.
  10. Kirja on todella hyödyllinen.
  11. Kun pääsee sisälle enemmän matematiikan kieleen, niin sen jälkeen kurssikirjasta on enemmän hyötyä. Toisaalta en näe kuinka matematiikasta voisi tehdä mahdollisesti yleisesti ymmärrettävämpää.
  12. Kurssikija = luentomuistiinpanot - käyttö tämän mukaista.
  13. Kurssikirja = luentomuistiinpanot, joten käyttö tämän mukaista. Kirja itsessään aivan käyttökelpoinen vaikkakin ehkä hiukan ohut.
  14. Kurssikirja oli hieman sekava eikä oikein auttanut demojen tekemisessä. olisi myös ollut hyvä jos kirjan taakse olisi koottu muutamia tärkeitä kaavoja tai edes kerrottu mikä on sinx/x raja-arvo.
  15. Kurssikirja on erittäin tarpeellinen. Sen pohjalta on tapahtunut suurin osa oppimisestani. Kaikilla kursseilla pitäisi olla noin selkeä kirja.
  16. Kurssikirja on hyvä, kaikki luentojen asiat löytyvät suoraan kirjasta.
  17. Kurssikirja on hyödyllinen
  18. Kurssikirja on ihan hyvä. Voisi kuitenkin olla ehkä hieman enemmän tai selkeämmin selitetty asioita, nyt oikaistu monessa kohtaa ja kirjassa oletaan lukijan osaavan (ja muistavan) aika paljon, vaikka näin ei välttämättä ole. Vaihtoehtoisesti voisi olla tiedot jostakin toisesta (helpommasta/enemmän selittävästä) kirjasta (Calculus saattaisi ehkä olla sellainen, en ehtinyt tutustua...). Matematiikaa soveltajille ei tainnut olla selkeämpi. Tai vaikka joku sivusto tms. joissa olisi samoja asioita käsitelty enemmän tms.
  19. Kurssikirja on yksi parhaista opintokirjoista mitä olen nähnyt. Kurssikirja sisältää kaiken tarvittavan informaation eikä paljoakaan ylimääräistä. Käytin kirjaa pääasiassa itsenäiseen opiskeluun. Yleensä kirjoissa on joko tiivistetty asia liikaa tai kirja pursuaa ylimääräistä asiaa. Tämä kirja on juuri sopiva.
  20. Kurssikirjasta löytyi yllättävän usein hyviä esimerkkejä harjoitustöihin. Hyviä esimerkkejä saisi olla enemmänkin.
  21. Olen ja siitä on ollut hyötyä
  22. Olen käyttänyt kirjaa paljon. Jotkus osiot kirjasta, esim osa todistuksista, vaatii selvennysrä, jota saa luentomuistiinpanoista, mutta suurimmaksi osaksi kirja on oikein helppolukuinen ja selkeä. Pidän kirjan lukua kurssin edetessä hyödyllisenä vaikka kävisikin kaikilla luennoilla. Toivoisin että luennoilla käytäisiin eri esimerkkejä kuin kirjassa. Näin saisi monipuolisemman hyödyn.
  23. Olen käyttänyt luentojen ohella. Selkeästi hyödyllinen, ei tarvi tehdä muistiinpanoja luennoilla vaan voi keskittyä asian kuuntelemiseen ja ymmärtämiseen. Esimerkkejä voisi tosin olla kirjassa ehkäpä hieman enemmän.
  24. Olen käyttänyt nettikirjaa ja siitä on mielestäni ollut hyötyä.
  25. Olen lukenut silloin tällöin, mutta enemmänkin olisin voinut kirjaan paneutua. Varsinkin tehtävien ratkaisussa kirjasta on hyötyä.
  26. Todella hyvänä asiana pidän, että luentojen aiheet menevät samassa järjestyksessä kuin kurssikirjassa käsittellään asiat. Kurssikirja on mielestäni ehdoton ja sitä voi myös käyttää itseopiskeluun kunhan ensin tottuu matematiikan kieleen.
  27. Viime vuonna en käyttänyt, joten tänä vuonna olen käyttänyt kurssikirjaa ja siitä on ollut hyötyä

Mitä mieltä olet kurssikirjan verkkoversiosta? Oletko käyttänyt sitä? Oletko kokeillut siihen liitettyjä havainnollistuksia tai opiskeluvideoita? Arvioi saamaasi hyötyä!

  1. En katsonut.
  2. En muistaakseni tällä kurssilla käyttänyt ollenkaan verkkoversiota.
  3. En ole juurikaan käyttänyt kurssikirjan verkkoversiota, saati opiskeluvideoita.
  4. En ole juurikaan käyttänyt.
  5. En ole käynyt edes vilkaisemassa.
  6. En ole käyttänyt verkkoversiota, muuta kuin kokeillut. Videot sen sijaan ovat hyvä juttu!
  7. En ole käyttänyt.
  8. En ole tutustunut verkkoversioon.
  9. En ole verkkokirjaa käyttänyt, mutta havainnollistuksia ja opiskeluvideoita. Ovat olleet ihan hyödyllisiä.
  10. En oo kokeillu, kirja on parempi yleensä aina kirjana.
  11. Katselin niitä videoita viime vuonna mutta niistä ei ollut silloin apua Verkkoversiota luin viime vuonna ja en muista oliko siitä hyötyä
  12. Katsoin verkkoversiota, mutta en käyttänyt kovin paljoa. Verkkoversio on varmasti hyödyllinen jos on unohtanut oman kopion kirjasta jonnekkin. Itse en käyttänyt verkkoversiota sen takia, koska varsinainen kirja oli tarpeeksi hyvä. En testannut havainnollistuksia tai opiskeluvideoita. Ne taitavat antaa lisäarvoa verkkokirjalle.
  13. Kerran olen muistaakseni kokeillut verkkoversiota, mutta en ole siis sitä juurikaan kurssin aikana käyttänyt.
  14. Kurssikirjan verkkoversiosta oli hyötyä demoja tehdessä. Palautettaviin Harjoitustehtäviin en kuitenkaan saanut ehkä tarpeeksi tietoa kurssikirjasta.
  15. Kurssikirjan verkkoversiota en ole tarvinnut/käyttänyt. Verkkomateriaaleista hyödyllisimmiltä tuntuivat opiskeluvideot. Muut havainnollistukset vaihtelivat tarpeettoman simppelistä jonkin verran hyödylliseen. LiveMath esimerkkejä en viitsinyt käyttää, koska automaattinen pluginnin lataus ei toiminut (Firefox) ja livemath sivuille olisi pitänyt rekisteröityä. Periaatteessa en halua (henkilö)tietojani levitellä joka puolelle internettiä, joten näissä pitäisi käyttää ohjelmia, jotka eivät vaadi käyttäjän tunnistautumista jollekin sivulle.
  16. Käytin verkkomateriaalia viime vuonna mutta kirjaa on kivompi selata.
  17. Mielestäni verkkoversio on paljon selkeämpi kuin kurssikirja sillä siellä on paljon enemmän esimerkkejä ja asiat on ilmaistu selkeämmin :)
  18. Olen käynyt katsoo kaikki videot ja ne ovat todella hyödyllisiä. Riittävän selkeitä mutta monesti esiin tulee asioita joita ei ollut vielä ymmärtänyt vaikka niin luuli.
  19. Olen käyttänyt, ihan ok kanssa.
  20. Opiskeluvideot olivat hyödyllisimpiä. Muut havainnollistukset vaihtelivat simppelistä marginaalisesti hyödylliseen. LiveMath plugin ei asentunut enkä halua asentaa rekisteröitäviä kytkyjä, joten nämä jätin väliin.
  21. Se on hyvä, koska siellä on osaan tehtävistä ratkaisut!
  22. Verkkokirja on hyödyllinen
  23. Verkkoversio on hyvä! Olen käyttänyt ja katsonut videoitakin jonkun verran. Ideana erittäin hyvä, näkee että materiaaliin on todella satsattu monella tavalla ja koetettu helpottaa oppimista! Itse en kuitenkaan saanut tarpeeksi irti tuosta hyvästä materiaalista, sillä en ehtinyt ajanpuutteestani johtuen riittävästi perehtyä siihen, muutaman kerran käytin. Mutta hyvä ja monipuolinen materiaali!
  24. Verkkoversiosta on hankalampi löytää asioita kuin oikeasta kirjasta, mutta olen käyttänyt ja hyötynyt muutamaan otteeseen, kun on ollut kärsivällisyyttä etsiä sieltä asioita.
  25. Verkkoversiota en juuri ole käyttänyt, mutta sieltä löytyy hyvin vastaukset oppimistehtäviin. Enimmäkseen on kuitenkin tullut pysyteltyä paperisessa materiaalissa.

OHJAUKSET JA MALLITEHTÄVÄT

Arvioi omaa osallistumistasi ohjauksiin ja ohjausten merkitystä.

Olen ollut ohjauksissa

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1 0 12 43
2 1 2 7
3 2 2 7
4 3 2 7
5 4 1 4
6 5 4 14
7 6 2 7
8 7 kertaa 3 11

Miksi olet osallistunut ohjauksiin vähän tai paljon?

  1. Aikataulu ja oma into ei ole riittänyt.
  2. Ajankohdat olivat henkilökohtaisesti hiukan huonoja + käytettävissä ollut aika ei riittänyt. En kokenut tarpeellisiksi.
  3. Ajankohdat olivat henkilökohtaisesti hiukan huonoja + käytettävissä ollut aika ei riittänyt. En kokenut tarpeellisiksi.
  4. Ajankohta ja se, että tykkään tehä ite tehtäväni kotona kirjan kanssa.
  5. Ehdottomasti olisi pitänyt ainakin muutamassa käydä, mutta aikataulujen yhteentörmäys aiheutti poissa olon.
  6. En kokenut tarpeellisiksi. Täytyy myöntää, että tämä on ehkä yksi syistä miksi minulla meni niin monta kertaa päästä kurssi läpi.
  7. En ole aina jaksanut mennä.
  8. En ole saanut aikaiseksi mennä paikalle. Olisi ollut varmasti hyödyllistä, mutta ilmankin on pärjännyt.
  9. Koen että niistä on suuri hyöty tentissä. Toki seuraan hyvityspisteiden karttumista mutta tärkeämpää mielestäní on että osaan laskea tehtäviä laskuharjoitusten jälkeen.
  10. Koska kävin viime vuonna joissain ohjauksissa ja tänä vuonna on ollut samat tehtävät kuin viime vuonna, joten en käynyt ohjauksissa.
  11. Niissä on tullut laskettua näitä laskuja, muuten olisi jäänyt vähäisemmäksi. On ollut hienoa, että on saanut laskea laskuja näin ryhmässä ja opettajan avustuksella.
  12. Ohjauksissa asiat käsitellään tarpeeksi yksinkertaisesti.
  13. Ohjauksissa on hyvä oppia ymmärtämään asiat syvällisesti.
  14. Ohjausaikataulut eivät ole sopineet muiden opintojen takia.
  15. Ohjausajat menivät usein päällekkäin yhtäaikaa opiskelemani sovellusprojektin kanssa.
  16. Olen ollut ohjauksissa, koska koen ne hyödyllisiksi.
  17. Olen saanut hyödyllistä apua ohjauksissa. Neuvot auttavat paljon, kun itse ei edes pääse alkuun.
  18. Ovat tuntuneet hyödyllisiltä.
  19. Pärjänny ilmankin.
  20. Sairastuminen ja pääaineen opintokiireet ovat rajoittaneet osallistumistani.
  21. Samat tehtävät kuin viime vuonna ja kävin viime vuonna joissai näissä
  22. Samat tehtävät mitä oli viime vuonna
  23. Siellä kerrotaan miten tehtävät saa tehtyä. Pelkät luennot eivät kerro sitä tarpeeksi hyvin.
  24. Vain 3 kertaa koska jotku asiat opin itse ja ymmärsin ne joten ei ollu tarvetta käydä :)

Mitä mieltä olet ohjauksista (tehtävät, ohjaus, merkitys oppimiselle)?

  1. -
  2. ---
  3. En käynyt.
  4. Erittäin hyvä asia! Todella hienoa, että tällaisia järjestetään, samoin kuin laskenta-apuakin. Tällä tuetaan todellakin matematiikan oppimista. Hieno juttu! Ehdottomasti oppimista tukevaa asiaa. Kannattaa pitää jatkossakin, myös muissa kursseissa. Ja ohjauksissa käydessä tulee "pakosta" laskettua noita laskuja, kotona ei välttämättä aina tule tai ole mahdollisuutta. Eli siinäkin mielessä hyvä. Ja voi myös kysellä epäselviä asioita opettajalta.
  5. Helpottaa jonkin verran kun voi kysyä neuvoja.
  6. Hyviä
  7. Hyviä niille, jotka kaipaavat ohjausta ja haluavat oppia kurssin asioita.
  8. Kiitän edelleen tasokkaasta ohjauksesta. Samoin myös kiitoksen harjoitustehtävätukiryhmän vetäjälle!
  9. Kysyessä saa apua. Tehtävät ovat hyviä.
  10. Merkittävä oppimistapa. On hyvä ensin tehdä helpompia tehtäviä ja sen jälkeen siirtyä haastavampiin harjoitustehtäviin.
  11. Ohauksien avulla pääsee asiohin sisälle.
  12. Ohjaukset olisivat minulle erittäin hyödyllisiä, siksi olenkin harmissani, etten ole päässyt kaikille.
  13. Ohjaukset ovat tosi hyviä. Anni on tosi hyvä opettamaan ja näkee vaivaa avatessaan asioita piirtämällä ja käsillä selittämällä. Ohjausten aika tuntuu vain aina loppuvan kesken koska ohjaus tehtävät ovat monesti vaikeampia kuin harjoitukset vaikka mielestäni ne olisi hyvä olla toisin päin.
  14. Ohjaukset ovat tärkeitä ainakin itselleni. Kaikkia ohjaustehtäviä en ehdi tekemään, mutta enemmänkin olen tehnyt muutamia tehtäviä syvällisemmin ja ymmärryksellä läpi.
  15. Ohjauksissa on oikeasti mahdollisuus oppia tehtävät ja ymmärtää miksi, jonka jälkeen ymmärtää luentojen asioita ja harjoitustehtäviäkin. Hyvä, kun voi laskea kavereiden kanssa, mutta asiat oikeasti osaavakin on paikalla. Ehdotin jopa samaa kemian kursseille kurssipalautteessa.
  16. Ohjauksissa oppii mielestäni parhaiten! Anni osaa aivan mielettömän hyvin havainnollistaa tehtäviä.
  17. Olen tehnyt ohjaustehtäviä itsenäisesti, ne ovat olleet hyviä 'johdantoja' demotehtäviin.
  18. Olen tehnyt ohjaustehtäviä melko lailla hitaasti, mutta tällöin olen myös ymmärtänyt, mitä tehtävissä on tarkoitettu tekemään ja näin asiat muistaa paremmin jatkossa.
  19. Siellä kyl sitten viimeistään tajuu asian ytimen mut sitten sitä pitää osata vielä käyttää tehtäviin ja mun mielestä ohjaustehtävät ovat olleet joskus sellaisia että ne ei anna pohjaa harjoitus tehtäville.
  20. Tosiasia on, että mitä enemmän laskee, sitä paremmin osaa.
  21. en osaa sanoa, en oo ees tehtäviä katsonu
  22. ovat tarpeellisia.

Arvioi harjoitusmallitehtävien merkitystä.

Oletko laskenut mallitehtäviä tai edes katsonut niitä?

  1. En ehtinyt laskemaan. Itselläni menee aika jo oikeissa harjoituksissa, ohjauksissa ja kirjallisissa.
  2. En muista vilkaisinko joskus harjoitusmalleja, mutta itse en ehdi tekemään niitä ohjausten ja varsinaisten harjoitustehtävien rinnalla.
  3. En vielä. Joululomalla aion. (tentin ehdin tehdä vasta tammikuussa)
  4. En.
  5. Harjoitusmallitehtävät kävin läpi, mutten pyrkinyt niitä laskemaan. Tähän vaikutti käytettävissä oleva aika.
  6. Kävin läpi useimmat.
  7. Mallitehtäviä olen katsonu ja yrittäny niistä poimia tapoja joilla pääsee eteenpäin thetävässä mut en ole laskenu mallitehtäviä :)
  8. Muutamaa olen katsellut. Vanhoja koetehtäviä ratkoinkin.
  9. Olen ja ne ovat vähän erityyppisiä mitä muut tehtävät
  10. Olen joitakin laskenut.
  11. Olen katsonut ja en ole kokenut niitä hyödyllisiksi laskiessani harjoitustehtäviä
  12. Olen katsonut ja miettinyt ratkaisuja, mutta en ole laskenut niitä.
  13. Olen katsonut ja opetellut kokeeseen, mutta en itse laskenut.
  14. Olen katsonut mallitehtäviä, mutta aika ja innostus ei ole riittänyt laskemiseen.
  15. Olen katsonut niitä harjoituksia tehdessäni.
  16. Olen katsonut niitä, mutta en itse laskenut. Katson aina tehtävän läpi ja mietin sitä hetken ja katson vastauksen. Mielestäni ne ovat ihan hyviä. Edellisellä kurssilla ne auttoivat enemmän laskareiden laskemisessa, tällä kurssilla ei juurikaan.
  17. Olen katsonut niitä, mutta usein niistä ei ole ollut kovinkaan paljoa sovelluspohjaa varsinaisiin harjoitustehtäviin.
  18. Olen katsonut, mutta alkupään harjoitusmalleja en ole voinut hyödyntää laskuharjoituksissa, ovat jotenkin erityyppisiä tehtäviä kuin laskuharjoitukset.
  19. Olen käynyt läpi niitä mutta en suoranaisesti loppuun asti laskenut.
  20. Olen laskenut mallitehtäviä ja varsinkin laskareita tehdessä niistä on ollut apua. Niistä näkee selkeästi miten oikea ratkaisu tulee esittää
  21. Vilkaisin niitä, mutta en laskenut.
  22. en.
  23. hmm en oo kattonu muuta kun kertaustehtävät
  24. olen katsonut, hyviä esimerkkejä

Mitä mieltä olet mallitehtävien merkityksestä?

  1. -
  2. ...
  3. Auttavat jonkin verran ymmärtämään asiaa.
  4. Eiköhän nekin auta oppimista.
  5. Extraesimerkit ovat AINA hyödyksi.
  6. Harjoitusmallit + ratkaisut ovat oleellisia.
  7. Hyvä et niitä on. Kts edellinen kohta
  8. Hyvä että niitä on, toiminevat esimerkkitehtävinä, vaikken ole niitä paljoa kerennyt katselemaankaan.
  9. Itselleni ei suurta merkitystä. Mutta plussaa on, että ainakin tuntuu, että paljon on tarjolla materiaalia, jos haluaa todella tehdä tehtäviä.
  10. Jos niissä olevia asioita voisi käyttää laskuharjoituksissa, niin olisi hyvä juttu
  11. Jos niitä ehtii laskemaan, niin luulen, että ne auttavat myös oppimista.
  12. Kyllä ne on mielestäni hyvä olla!
  13. Mallitehtävät ovat hyviä ja edistävät oppimista.
  14. Mallitehtävät ovat hyödyllisiä, mutta ainakaan itselleni eivät lähellekään välttämättömiä.
  15. Mallitehtävät, joihin on selkeät ratkaisut, ovat oleellisen tärkeitä ainakin omalle oppimiselleni. Parhaiten olen ymmärtänyt asiat teoriaa ja tehtäviä vertaillen.
  16. Muutaman kerran ovat olleet todella hyödyllisiä. Saisivat olle enemmän valmentavia.
  17. Ne ovat hyvä tuki laskareissa ja kirjallisissa.
  18. Ne ovat hyödyllisiä, kun jonkin asian teoreettinen puoli on epäselvä.
  19. Niistä olisi ollut enemmän hyötyä jos niitä olisi demojen ohella laskenut.
  20. Oppimisen kannalta tärkeitä, tukevat hyvin harjoitelua.
  21. Varmasti hyödyllisiä, jos olis niitä kattonu.
  22. Viime vuonna ei tainnut olla harjoitusmalleja ja tämä on hyvä idea, mutta jos malleissa tuotaisiin esille jippoja mitä voisi käyttää laskuharjoituksissa niin niitä katselisi silloin luultavasti enemmän.
  23. tarvitsen ainakin itse niitä, opin esimerkkien kautta.

HARJOITUKSET

Arvioi omaa osallistumistasi harjoituksiin ja niiden merkitystä.

Olen ollut harjoituksissa

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1 0 1 4
2 1 1 4
3 2 0 0
4 3 1 4
5 4 2 7
6 5 1 4
7 6 4 15
8 7 kertaa 17 63

Miksi olet osallistunut harjoituksiin tai laskenut tehtäviä vähän tai paljon?

  1. Auttavat erittäin paljon ymmärtämään kurssin osa-alueita.
  2. Demot ovat vapaaehtoisia, mutta niiden pitäjä sai ne tuntumaan pakollisilta.
  3. Edelleen sairastumiset ja päällekäisyys. En koe harjoituksiin osallistumista hirveän antoisana. Opin huomattavasti enemmän ohjauksissa. Harjoituksissa on mielestäni hieman painostava tunnelma, että joutuuko taululle tekemään ja nolaamaan itsensä. Jätän monesti laskemani laskut merkitsemättä, koska en halua tehdä niitä taululla.
  4. Harjoituksissa näkee myös muiden opiskelijoiden näkemyksiä tehtävään.
  5. Harjoituksista saatavat pisteet motivoivat. Harjoitusten aikataulu on mukautuva.
  6. Harjoitustehtävien tekeminen on mielestäni olennainen osa kurssia. Kurssilla pysyy mukana tekemällä harjoitustehtäviä.
  7. Jos ei niitä tehtäviä laskisi niin eihän oppimisesta tulisi mitään.
  8. Jotta oppisin jotakin ja saisin hyvityspisteitä tenttiin
  9. Koen niistä olevan paljon hyötyä tenttiin valmistautuessa.
  10. Koska niiden avulla itse ainakin opin. En halua jättää kaikkea työtä tenttiin ja tenttiä edeltäviin päiviin :D
  11. Laskin kyllä kaikki tehtävät itsekseni parhaani mukaan ja tarkistin nettiin (Koppaan) tulleilla ratkaisuilla. En kuitenkaan osallistunut yhteenkään demotilaisuuteen, koska en ollut varma tehtävieni oikeellisuudesta. Olen epäonnistunut kurssin suorittamisessa aika monta kertaa, enkä halunnut mennä nolaamaan itseäni taululle.
  12. Mun tapani olla aktiivinen
  13. Olen huomannut, että harjoitustehtävien rakaiseminen (tai ainakin yrittäminen), on oleellista matematiikan appron kurssien suorituksen kannalta.
  14. Olen laskenut mitä olen osannut. Ja jotta pääsen tämän joskus läpi, niin pitää käydä näissä, jotta saan pisteitä kokeeseen ja saan selville miten jokin lasku oikein laskettiin.
  15. Olen osallistunut harjoituksiin saadakseni hyvityspisteitä ja ymmärtääkseni ne tehtävät mitä en ollut osannut ja tarkistaakseni olenko ymmärtänyt osaamani tehtävät oikein. Olen laskenut kuitenkin vain 1,5 pisteen edestä, koska en ole osannut tai sillä kertaa, kun olisin osannut, tuli kotipaikkakunnalta huonoja uutisia vkl eikä tehtävät kiinnostaneet.
  16. Olen saanut oppia(toivottavasti viimeinkin), että harjoitustehtävät ovat ehdottomia oppimisen kannalta. Myös hyvityspisteet laittavat tekemään tehtäviä.
  17. Olin kerran pois, koska olin sairaana.
  18. Omasta mielestäni matematiikkaa oppii parhaiten laskemalla ja sen takia harjoitukset olivat tärkeimpiä kurssiin liittyen. Pari ekaa demoa jäi väliin juuri sen takia kun aloitin kurssin kesken.
  19. Oon suorittanu matikankursseja paljon pelkästään harjoituksiin osallistumalla. Oppikirjasta opiskelemalla. Sain vain 0,5 pistettä, koska en tällä kurssilla ehtinyt olla niin aktiivinen muiden juttujen takia.
  20. Opin ja saan tenttipisteitä tenttiin
  21. Osa tehtävistä on ollut aika työläitä, joten siitä syystä on tullut laskettua aika vähän. Varsinkin 7.12.2009 tehtävä 1. oli erittäin työläs ja eipä sitten juuri muuta ehtinyt laskeakaan.
  22. Palauttaakseni harjoitustehtävät. Tehtäviä olen tehnyt noin 30% koska enempää en ole osannut.
  23. Tunnen, että matematiikkaa ei voi oppia laskematta harjoitustehtäviä. ja pitäähän ne tarkistaakin.
  24. Tuntuu olevan paras tapa oppia asiat.
  25. ovat oppimisen kannalta hyödyllisiä, tekemättä ei opi ainakaan jos ei edes yritä.
  26. paljon olen laskenu tehtäviä ja käyny demoissa sen takii et näkee malli vastauksen :)

Mitä mieltä olet harjoituksissa käytetystä ratkaisujen läpikäymisestä pienryhmissä?

  1. Ainakin klo 6-8 demo toimi mielestäni erittäin hyvin. Assari katsoi mielestään hyvin tehdyt tehtävät listoilta ja ne käytiin pienryhmissä läpi ja taas tehtävät joita ei oikein oltu tehty käytiin taululla.
  2. Erinomainen ratkaisu.
  3. Hyvin toimii, kunhan on tehnyt.
  4. Hyvä asia, mutta analysointi jää aika pintapuoliseksi ryhmissä
  5. Hyvä idea edistää matematiikan opiskelijoiden ryhmätyöskentelyä, mutta yleensä katselu on aika pintapuolista.
  6. Hyvä idea, mutta ei toimi tällä hetkellä kunnolla mielestäni
  7. Hyvä ratkaisu kun tarpeeksi moni on tehnyt tehtävän.
  8. Hyvä ratkaisu.
  9. Hyvä systeemi, koska saadaan paremmin erilaisia ratkaisuja esiin ja aktivoitua kaikkia. Tehtävien läpikäynti pienryhmissä luo turvallisemman olon, kun ei tarvitse mennä koko ryhmän eteen.
  10. Ihan hyvä juttu.
  11. Ihan hyvä tapa.
  12. Ihan mukava epämuodollisempi tapa käydä ratkaisuja läpi, tulee samalla tutustuttua toisten opiskelijoiden ratkaisutyyleihin.
  13. Ihan ok.
  14. Iltaryhmässä voisi tehdä useampia tehtäviä taululle. Usein omassa ryhmässäni kukaan ei ole tehnyt joitain tehtäviä. Tai jos ei halua, että tunti kestää niin pitkään, niin voisi vaikka valmiiksi tehdä osat tehtävät kalvolle!
  15. Mielestäni tämä on hyvä menetelmä.
  16. No joo - en ole vielä törmännyt yhteenkään hyvään tapaan käydä läpi ratkaisuja harjoituksissa. Kumpikaan tavoista "lasketaan kaikki tehtävät taululle opiskelijoiden toimesta" tai "tarkistetaan ratkaisuja pienryhmissä" ei ole oikein "iskenyt" Harjoitusten ongelma on, että ne lähinnä ovat tehtyjen harjoitustöiden kirjaustilaisuuksia. Harjoituksissa esitetyt opiskelijoiden rakaisut ovat ongelmallisia, koska ne ovat monasti "noin" ratkaisuja. Lisäksi ratkaisun esittäminen/selittäminen ei oikeastaan onnistu useimmilta opiskelijoilta kovin hyvin, koska se vaatii pedagogista ja esiintymistaitoa, jotta siitä olisi hyötyä muille. Itse ainakin vertasin omia ratkaisujani malliratkaisuihin myöhemmin kotona, en harjoitustilanteessa esitettyihin.
  17. Pien ryhmät ovat tosi hyvä. Kertun harjoitusryhmissä on mukavaa kun saa itse valita ryhmät mutta siitä ei oikeastaan ole mitään hyötyä että niiden samojen kavareiden kanssa tarkistaa tehtäviä kenen kanssa niitä on laskenut aikaisemmin. Mitään uutta ei oikeastaan niissä tuu. On kuitenkin hyvä että oikeat ratkaisut kiertää sielä koska niitä tulee käytyä huolellisesti läpi.
  18. Pienryhmissä on hyvä käydä tehtäviä läpi, jos itse on saanut tehtyä tehtäviä. Muuten asiat kyllä menevät ohi. Mutta ne menevät ohi kyllä muutenkin, jos tehtäviä ei tee...
  19. Pienryhmä työskentely toimii.
  20. Pienryhmät ovat hyvä, varsinkin kun tehtävät käydään vielä pikaisesti taululla sen jälkeen. Myös täysin sekaryhmät on hyvä asia, sillä ei olisi hyötyä tarkistaa niiden kanssa, joiden kanssa on laskenutkin.
  21. Ryhmissä huomaan olevani paljon vapautuneempi. On paljon parempi käydä vastaukset läpi pienessä ryhmässä, jolloin ei tarvitse nolostua, vaikka vastaus ei olisikaan täysin oikein. Toisaalta oppii näkemään muiden vastaustekniikkaa ja muutenkin kurssilaisten kanssa yhdessäolo on hyvää vastapainoa varsin itsenäiselle/yksinäiselle yliopisto-opiskelulle. Lisäksi tämä on mielestäni pedagogisesti rakentavampi lähestymistapa tarkistamiseen. Harva jaksaa kuunnella koko demoa kun toiset selittävät taululla ratkaisujaan ja pelätä, että milloin itse joutuu taululle. Ryhmässä tarkistaminen taas poistaa demoilta jännitteet ja demot ovat opettavia ja hauskoja! Eli olen ehdottomasti ryhmätyöskentelyn kannalla!
  22. Se on oikein hyvä ratkaisu silloin, kun on tehnyt tehtävät, mutta jos ei ole osannut/ehtinyt, se on täyttä ajanhukkaa.
  23. Tosi hyvä juttu :)
  24. Tää pienryhmäjuttu on kyseenalainen, riippuu siis ihan siitä että onko ite tehny niitä vai ei. Edelleenkin oon sitä mieltä, että ite ainaki opin parhaiten kun joku tekee tehtävän taululle, selittää sen. Ja sitten vielä opettaja selittää mahdollisesti uudelleen kunnes kaikki nyökyttää, että osaa sen. :)
  25. hyvä juttu

Mitä mieltä olet muuten harjoituksista (tehtävät, ohjaus, merkitys oppimiselle)?

  1. Ehdottomasti hyvä asia, niin tulee harjoiteltua käytännön laskemistakin.
  2. Ei oikein jaksa tehdä paljoa, niin se on se mun tilanne kun ei tuu käsiin pelkkää teoriaa. Siis itselleni nämä tilaisuudet ovat mahdottoman tärkeitä!
  3. Erittäin hyvät muuten, mutta usein sellaisia laskuja joita ei voinut tietää mistään, sillä esim tiettyjä raja-arvoja ei tiennyt aikaisemmin ym.
  4. Harjoitukset ovat olleet hyviä, tehtävät havainnollistavia ja sopivan vaikeita.
  5. Harjoitukset ovat täydellinen vastapaino luennon teorialle. Monta tehtävää yhdessä demossa on hyvä tapa antaa harjoitusta.
  6. Harjoitukset sinänsä ovat erittäin tärkeitä, koska muuten tätä asiaa ei opi. Harjoitusten malliratkaisuissa oleellista on selkeys, myös käsiala. Tämän kurssin malliratkaisujen selkeydessä oli toivomisen varaa. Jos ei ole mahdollista "latoa" malliratkaisuja, niin ainakin olisi syytä kirjoittaa selkeällä käsialalla - mieluiten tekstaten - valkoiselle paperille. Skannattu ruutupaperi on huonoin mahdollinen valinta, koska ruudut korostuvat skannauksessa ja joskus joutui arvailemaan mitä oikein oli kirjoitettu. Hyvää on, että ratkaisut on saatavilla verkosta, koska ainakin minulle niistä oli erittäin paljon apua opiskelussa - enemmän kuin ehkäpä luennoista.
  7. Harjoituksissa saa tietää oliko oma ratkaisu tehtävään oikea. Myös malliratkaisuista voi ymmärtää asiaa, jos on itse yrittänyt tehdä tehtäviä.
  8. Harjoitustehtävät ovat välillä melko haastavia, mutta milestäni on hyvä, että harjoitustehtäviä on. Kuitenkin pidän ohjauksia itselleni tärkeämpänä oppimisprosessina, kuin demoja.
  9. Harjoitusten tehtäviä on vaikea tehdä luentojen esimerkkien perusteella. Luentojen esimerkit saisivat olla demojen tehtävien tasoisia.
  10. Harjoitusten tekeminen on mielestäni tärkein osa oppimista. Itse ainakin tarvitsen paljon neuvon kysymistä ohjaajilta, ja ylipäätän muiden kanssa tehtävien tekeminen auttaa.
  11. Melkein yhtä iso osa kuin ohjaus.
  12. Merkitystä sikäli, että näkee että mitä osaa ja mitä ei ja osaako tarpeeksi. (vielä 1 mutta yritän saada 1,5)
  13. Ok
  14. Oleellinen merkitys oppimiselle.
  15. Ovat olleet kyllä hyviä!
  16. Parhaiten oppii tekemällä ja käymällä läpi yleisimpiä esimerkkejä erilaisista tehtävistä.
  17. Sopivan vaikeiden harjoitusten ratkominen tuntuu olevan paras tapa oppia asiat. Voisi niitä tietty ratkoa ilman että käy harjoituksissakin.
  18. Tehtävien ideaa ei oikein tahdo keksiä
  19. Tukevat ehdottomasti oppimista.
  20. Tärkeitä!!
  21. Uskon että harjoitustehtäviin on valittu juuri ne kurssin tärkeimmät asiat, juuri siten, että laskija sisäistää / oppii asiat varmasti hyvin jos viitsii harjoitukset laskea.
  22. harjoitukset ovat vaihdelleet helpoista-vaikeisiin hyvä niin sillä oppii käsittelee erillaisia yhtälöitä :)

Harjoitusten hyvityspistemääräni (max = 3)

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1    0     4 15
2 0,5 – 1   4 15
3  1,5 – 2  10 38
4   2,5 – 3  8 31

Haetko harjoitustehtävät paperikopiona vai tulostatko ne verkosta?

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1 aina
paperikopiona
17 63
2 yleensä
paperikopiona
5 19
3 yleensä
 verkosta 
2 7
4 aina
  verkosta  
3 11

KIRJALLISET TEHTÄVÄT

Kuvaa osallistumistasi kirjallisiin tehtäviin ja niiden merkitystä.

Olen vastannut kirjallisiin tehtäviin

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1   0   1 4
2   1   2 7
3   2   0 0
4 3 kertaa 24 89

Miksi olet vastannut kirjallisiin tehtäviin vähän tai paljon?

  1. En ole nähnyt pisteiden keräämisestä kauheesti hyötyä, koska en opiskele matematiikkaa arvosanojen takia.
  2. En valitettavasti ehtinyt vastata useampaan.
  3. Hyvityspisteet ;)
  4. Hyvityspisteitä saa paljon. Niin, itselläni tulisi myös oikeasti kiire viiden tenttitehtävän tekemisessä...
  5. Hyvät pisteet!
  6. Itse ainakin pidän kirjallisten tekemistä tärkeänä sillä silloin itselläni riittää aika tehdä tehtäviä tentissa. Teen siis tentissä mielummin 3 tehtävää kuin 5.
  7. Kirjallisia tehtäviä painotetaan yllättävän paljon. Jos haluaa hyvän arvosanan, on pakko vastata kirjallisiin. Itse painottaisi niitä vähemmän.
  8. Kirjallisista saa hyvin pisteitä tenttiä ajatellen.
  9. Kiva katsoa miten pärjää haastavimmissa tehtävissä.
  10. Koska olen ollut kipeänä ja opiskelen kurssia paremmin joulun aikana.
  11. Koska saan näistä hyvityspisteitä tenttiin
  12. Niissä on mielestäni kivasti haastetta! Ja tietysti on kiva saada pisteitä jo valmiiksi tenttiin.
  13. Niistä saa kiitettävän paljon lisäpisteitä tenttiin.
  14. Niistä saa niin paljon pisteitä ettei uskalla olla vastaamatta ;).
  15. Niistä saa pisteitä ja niitä on hyödyllistä pohtia porukassa.
  16. Niistä sai niin paljon hyvityksiä verrattuna demoihin. Sitä paitsi ne olivat hieman haasteellisempia joten ajattelin että tenttiin tulee todennäköisesti vastaavia tehtäviä.
  17. Paras tapa saada hyvityspisteitä! Ja ne ovat myös kiinnostavimmat tehtävät. Yksikään demojen tehtävistä ei ole liian haastava (ettei vie liikaa aikaa?), mutta kirjalliset ovat asteen pidempiä ja haastavempia tehtäviä.
  18. Pistehyöty.
  19. Puhtaasti strategisista syistä :-). Tentissä pääsee näin helpommalla -ja- tehtävät tekemällä tulee opiskeltua asiat paremmin, koska hyvin tehdystä kirjallisesta tehtävästä saatavat hyvityspisteet motivoivat oikeasti tekemään mahdollisimman "hyvää" työtä.
  20. Saa hyvityspisteitä ja hyödyllisiä harjoituksina.
  21. Saa paljon hyvitystehtäviä.
  22. Saan eniten pisteitä näistä
  23. Saan näistä eniten tenttipisteitä tenttiin
  24. Vielä motivoivempia kuin harjoitustehtävät. Muistuttaa tenttitehtäviä.
  25. koska niistä saa hvp kokeeseen :)
  26. koska ovat olleet hyödyllisiä.

Mitä mieltä olet kirjallisten tehtävien määrästä ja vaikutuksesta suoritukseen?

  1. Hyvä määrä ja hyvä että voi saada tämän avulla pisteitä tenttiin
  2. Hyvä määrä ja hyvä juttu
  3. Ihan ok määrä.
  4. Jos ottaa huomioon, että yksi kirjallinen tehtävä painaa loppuarvostelussa yhtä päljon kuin 80% demotehtävistä, ei demotehtävien tekeminen oikein houkuta..Itse antaisin viikottaiselle demotehtävien tekemiselle ja jatkuvalle, laaja-alaiselle harjoittelulle enemmän painoa kuin muutamalle spesifille tehtävälle.
  5. Kolme kertaa on ihan hyvä määrä.
  6. Kolme on hyvä. Ja on niistä apua suorituksenkin kannalta.
  7. Melko sopiva.
  8. Mielestäni kirjalliset ovat tosi hyvät juttu! Saa jaettua kokeen rasitetta suuremmalle aikavälille.
  9. Määrä hyvä, hajoitusten ja kirjallisten hyvityspisteiden suhde ei kovin kannusta harkkojen tekoon, mutta kirjallisten kyllä.
  10. Määrä ok ja auttaa toki oppimisessa.
  11. Määrä oli sopiva.
  12. Määrä oli sopiva. Joka toinen viikko yksi vaativa tehtävä. Kirjallisista tehtävistä sai suhteessa paljon hyvityksiä.
  13. Määrä on hyvä mutta tehtävät useimmiten hirmu vaikeita. Näkisin että olisi parempi kuin joka kerta olisi vaikka kolme tehtävää mutta helpompia. Jokainen joutuisi opetella tasasesti kurssin aikana jo asioita eikä vasta tenttiin valmistautuessa.
  14. Määrä on mielestäni kohdallaan. Kirjallisten vaikutus suoritukseen on mielestäni myös ollut ainakin omalta osaltani hyvä asia.
  15. Määrä sopiva. Enempää ei juuri ehtisi harjoitustöiden lisäksi. Vaikutus suoritukseen on oleellinen. Tuskin olisin saanut kurssista näin hyvää arvolausetta ilman kirjallisten avustusta.
  16. Olivat paljon vaikeampia kuin 1a-kurssilla. Kirjasta ei saanut paljon apua joten täytyi keksiä itse osa.
  17. Sopiva määrä. Tiedä sitten onko liian paljon, mutta niihin kyllä pitkälle tiivistyy kurssin sisältö, niin korkeet pisteet on hyvä porkkana.
  18. Sopiva.
  19. Sopivasti.
  20. Suoraan sanottuna kirjallisilla tehtävillä on suuri merkitys kurssin suorittamisen ja arvosanan kannalta. Mielestäni kolme kirjallista per kurssi on sopiva määrä.
  21. hyvä määrä sillä niihin menee yleensä aikaa ku ne on aina vähä kinkkisiä :)
  22. ihan hyvä määrä ja painoarvo arvosanaan nähden.
  23. määrä on juuri hyvä!

Mitä mieltä olet itse kirjallisista tehtävistä ja niiden merkityksestä oppimiselle?

  1. Auttaa oppimisessa, kirjalliset tehtävät olivat hyviä.
  2. Edistävät oppimista, jos ymmärtää kuinka tehtävät tehdään. Itselleni tämä tarkoittaa, että toivon saavani neuvoa kirjallisiin, jos yksin en mitään keksi.
  3. Ei kovin iso osa oppimista, koska se on aina vain yksi tehtävä ja kuitenkin kurssin vaikein.
  4. Ei kovin tärkeitä oppimisen kannalta sillä monesti liittyvät vain pieneen osa-alueeseen tenttialueesta.
  5. Enemmän testejä kuin oppimistehtäviä
  6. Enemmän testejä kuin oppimistehtäviä. Aina miettii että osaanko tuollaisen tehtävän vai en
  7. Erinomainen idea.
  8. Hyviä ovat olleet ainakin viime kurssissa. Tässä kurssissa en ole ennättänyt juurikaan tekemään.
  9. Hyviä tehtäviä, tosin ne olisi myös hyvä käydä läpi samalla tavalla kuin muutkin harjoitustehtävät.
  10. Hyödyllisiä, varsinkin jos ovat kinkkisiä ja on aikaa ratkaista ne.
  11. Kirjalliset tehtävät enemmänkin testejä kuin oppimistehtäviä, oppiminen kylläkin tapahtuu vasta virallista vastausta lukiessa. (odotellaan K3:n vastausta)
  12. Kirjalliset tehtävät hyvityspisteineen oli ehkä tärkein syy miksi pääsin läpi :) Minulla on näet yksi paha vika, mikä on estänyt matematiikan kurssien läpipääsyn: unohdan kirjoittaa yksinkertaisia, minulle itsestäänselviä, asioita. Esimerkiksi, tiedän mikä määrittelyjoukko on, mutta onohdan joskus kirjoittaa sen ylös. Tuollaiset virheet maksavat yleensä PALJON pisteitä matematiikassa.
  13. Kirjallisten tehtävien tekeminen on ainakin itseäni hyödyttänyt oppimisessa. Silloin tulee tehtyä tehtävää huolellisesti ja samalla ymmärtäen asiaa paremmin.
  14. Kyllä se silleen toimii, kun jaksaa oikeesti keskittyä tekemään sen tehtävän kunnolla aineiston avulla. Se sitten aikaansaa, sen että pohtii asiaa kunnolla ja sitten oppiikin paljon kaikkea.
  15. Mielestäni kirjallisten tehtävien tekeminen on hyödyllistä vain pisteiden keräämis tarkoituksessa, koska mielestäni ne ei oppimista juuri edistä.
  16. Olleet ehkä vähän haastavia. Ja niihin ei löydy kirjasta oikeen mitään apua!
  17. Pidän harjoitustehtäviä enemmän opettavampina.
  18. Tehtävät ovat olleet hyviä, mutta eivät kovin laaja-alaisia. Tehtävien ansiosta muutama asia kurssilla osataan superhyvin, eikä ne välttämättä ole ne tärkeimmät asiat.
  19. Vastaavat sinänsä minkä tahansa harjoistustehtävien ratkaisua. Hyvityspisteet motivoivat parempaan työhön <=> parempi oppiminen. Kopioijat sitten erikseen - näkyy tenttimenestyksessä.
  20. Välillä vaikeita ja aika usein niissä on joku jippo, mikä pitää keksiä, että saa tehtyä. Yhdistää porukkaa, kun puolet luentojen väestä pohtii lopulta yhdessä vaikeimpia :D
  21. ^^
  22. hyvää harjoitusta :)
  23. osa mielenkiintoisia, osa ei.

Kirjallisten tehtävien kokonaispistemääräni (max = 9)

null
Frekvenssitaulukko
C Id Vaihtoehto f %
1   0 – 1   1 4
2   2 – 3   1 4
3   4 – 5   4 16
4  6 – 7  11 44
5  8 – 9  8 32

TENTTI JA SUORITUS

Arvioi loppukoetta ja sen merkitystä.

Mitä mieltä olet loppukokeen tehtävistä (määrä, vaikeustaso)? Miten ne testasivat osaamista?

  1. Aika sopiva.
  2. En osaa vielä sanoa.
  3. Ilman laskinta hieman vaikeampia koska ei pystynyt tarkemmin analysoimaan funktioita. Itse koin tentin melko haastavana vaikka siitä nipin napin läpi pääsinkin.
  4. Koe oli aika helppo mielestäni siellä oli selkeitä tehtävii ja hyvä niin :)
  5. Kokeessa oli tehtäviä sopiva määrä, mutta ne olivat aika helppoja. Ne testasivat perusosaamista oikein hyvin ja kokonaisvaltaisesti, mutta eivät se syvällisemmin.
  6. Loppukoe oli mukavan vaihteleva. "Osoita"-tehtävät ovat minun henkilökohtainen kauhu, joten niiden poissaolo korvattuna puhtailla laskemistehtävillä oli helpotus. Viisi tehtävää on sopiva määrä. Näissä tehtävissä on jokin selvä päämäärä, jossa testataan tietoutta. Huono tehtävä on sellainen, jossa joutuu arvailla mitäköhän tässä on tarkoitettu tehtäväksi. Omasta mielestä "osoita"-tehtävät ovat tämänkaltaisia: itse en koskaan voi olla täysin varma olenko osoittanut jonkin asian tarpeeksi hyvin todeksi.
  7. Loppukokeen tehtävät eivät olleet ehkä parhaimpia, koska ainakaan harjoitustehtäviin verrattuna ne eivät testanneet keskeisimpiä asioita.
  8. Mielelläni teen 3 tehtävää tentissä. Kolmen tehtävän laskemiseen minulla on itselläni ainakin tähän mennessä hyvin riittänyt aika. Mielestäni vaikeustaso on kohdallaaan. Mielestäni tentissä kysytyt asiat olivat kohdallaan. Pidän myös siitä, että 3 haluamaansa tehtävää voi valita vapaasti viidestä mahdollisesta tehtävästä.
  9. Määrä oli hyvä, mutta ne mielestäni testasivat liikaa yhden asian osaamista! Harmittaa, että alkupään tehtäviä ei ollut lainkaan. Ja asiat, joita painotimme paljon (käänteiskuvaus, l'Hospital, implisiittinen deriv.) niin näistä ei ollut mitään kokeessa!
  10. Oli todella vaikea. Kokeen tehtävät ovat jotenkin erilaisia kuin mitä muut kurssin tehtävät ja niihin ei oikein tahdo päästä käsiksi mitenkään. En yleensä tiedä mitä tehdä tai laskea.
  11. Periaatteessa helppoja, mutta aina tuli jokin pieni asia johon koko tehtävän suoritus kaatui, mm ei osannut etsiä oikeaa derivaatan nollakohtaa. Tentissä oli todella paljon nollakohtien määrittämistä ja kulkukaavioita ottaen huomioon, että alueessa oli paljon muutakin asiaa.
  12. Sopivan haastavat kysymykset. Tentissä selkeästi vaadittiin tiettyjen asioiden osaamista.
  13. Sopivan haastavia. Muutama suht helppo ja sitten vaikeita, erottelee hyvin varmasti osaajat joukosta.
  14. Tehtävämäärä hyvä, vaikeustasosta vaikea sanoa, ehkä sitten kun pisteet tulleet, niin näkee kuinka tiukka arviointi. Aika erilaisia tehtäviä kuin olisi odottanut.
  15. Tehtävät ja niiden määrä sekä vaikeustaso olivat mielestäni hyvin sopusoinnussa kurssin sisällön kanssa. Olihan jopa annettu ratkaisuvinkki - mikä näin kiitollisuudella todetaan :-)
  16. Tehtävät olivat tosi hyviä. Luultavasti en osannut kuitenkaan kovin hyvin mutta jos olisin panostanut kokeeseen enemmän olisin kyllä tiennyt mitkä asiat ovat tärkeitä. Vanhoja kokeita lukemalla tiesi mihin asioihin pitää valmistautua. Koe oli kuitenkin mielestäni vaikea vaikka koko kursin olen ollut kaikilla tunneilla mihin on ollut mahdollisuus.
  17. Tehtävät tuntuivat varsin helpoilta ja yksipuolisilta (derivointia ja asymptootteja), harjoitustehtävien ja kirjallisten tehtävien kanssa tuli kiristeltyä hampaita paljon enemmän. Nelostehtävässä kysytty ala hieman ehkä epäselvä.
  18. Tuntuivat helpoilta, eli se tarkoittaa yleensä sitä että ne menivät joko todella hyvin tai todella huonosti. Yllättävän vähän trigonometrisiä tehtäviä.
  19. Vaikutti helpolta, muttei ne kai niin helppoja ollutkaan. Laitan mahdollisen epäonnistumisen väsymyksen piikkiin. Vieteri lopussa vuoden lopusta.
  20. Viime vuonna oli hankalia loppupään kysymyksiä, toivottavasti tänä vuonna ei olisi niin hankalia tehtäviä
  21. Viime vuonna tehtävät olivat haastavia, mutta toivon että ensi viikon tehtävät osaisin jotenkin. Viime vuonna oli paljon loppukurssin asioita kokeissa ja juuri ne aiheutti hankaluuksia minulle viime vuonna.
  22. ihan ok, olisin odottanut että olisi ollut implisiittistä derivointia tai l'hospitalin säännön käyttöä tai jotain hyperbelifunktioita..

Mitä mieltä olet kurssin suorittamisesta hyvityspisteillä ja loppukokeella (mielekkyys, osioiden painotukset)?

  1. Aika sopiva.
  2. Homma on kunnossa.
  3. Homma toimii hyvin. On mielekästä.
  4. Hyvin painottuu tasaisesti.
  5. Hyvityspisteet ovat erittäin toimiva ratkaisu, en edes yrittäisi mennä tekemään tenttiä ilman niitä.
  6. Hyvityspisteillä suorittaminen sopii varmasti monille, koska muuten asioita ei tulisi harjoiteltua säännöllisesti.
  7. Hyvä systeemi että demoilla ja kirjallisilla tehtävillä oli näinkin suuri osuus koska tentissä ei ole minkäänlaisia muistiinpanoja/laskinta jotka sitten työelämässä ovat kuitenkin matemaatikon perustyökaluja. Muutenkin jos tentissä sattui olemaan juuri sellaisia tehtäviä jotka jollekin olivat vaikeita, pystyi demoilla ja kirjallisilla kompensoimaan arvosanaa.
  8. Hyvä systeemi, kannatan.
  9. Hyvä systeemi.
  10. Hyvä, että voi saada hyvityspisteitä kokeeseen.
  11. Kirjallisia painotetaan liikaa, muuten systeemi on toimiva, kannustaa kokoaikaiseen käytännön- ja teoriaharjoitteluun. Ahkeruus palkitaan.
  12. Kurssin hyvityspistejärjestelmä antaa mukavan virikkeen tehdä tehtäviä. Ilman hyvityspistejärjestelmää ei moni ehkä viitsisi tehdä tehtäviä lainkaan. Tentin kolme tehtävää viidestä hyvityspisteillä oli ihan ok. Näin pystyi valita kolme tehtävää, jotka parhaiten tuntuu osaavansa. Mutta tämä tapa on myös vähän riskialttiimpaa, koska jos tekee virheitä on todennäköisempää, ettei saa tarpeeksi pisteitä.
  13. Mielekästä ja kannustaa työskentelyyn jo ennen koettakin.
  14. Niitä ketkä ovat aktiivisia koko kurssin ajan, niin heitä pitää jotenkin palkita ja siksi hyvityspisteet ovat hyvä systeemi. Painotus on hyvä.
  15. Niitä, ketkä ovat aktiivisia koko kurssin ajan, niin heitä pitää palkita juuri näillä hyvityspisteillä.
  16. No eihän niillä numeroilla ole niin väliä, näyttääpä ainakin kauniilta, eikä oo sitten se numero tosiaan pelkästään kiinni yhdestä päivästä - huono päivä huono numero ja kurssi pitkä niin saattaapi pistää vituttaan joitakin.
  17. OK
  18. On kyllä hyvä, että voi käyttää hyvityspisteitä!
  19. Pidän siitä, että hyvityspisteitä on mahdollisuus ansaita. Itseäni se ainakin helpottaa. Painotukset ovat myös mielestäni aivan kohdallaan.
  20. Suoritustapa hyvityspisteillä sopii ainakin itselleni - ei tule tentissä sitten niin kauhea hiki ja on valinnanvaraa vastauksissa, kun on viitsinyt tehdä alustavaaa työtä. Ainakin kurssin tulokset ovat omalta osaltani ylittäneet alkuperäiset henkilökohtaiset odotukseni. Puhtaalta tenttipohjalta tämä ei olisi ollut mahdollista, koska ainakin yksi tentin viidestä tehtävästä olisi jäänyt puolittain ratkaisematta.
  21. hyvä juttu
  22. oikein hyvä menetelmä :)

VAPAATA ARVIOINTIA

Kysymykset

Mitkä olivat kurssin mielenkiintoisimmat asiat? Mistä olisit halunnut kuulla enemmän tai lisää?

  1. -
  2. Derivaatta
  3. Derivaatta.
  4. Ei erityisesti mikään yksittäinen.
  5. Jipot ovat aina kiinnostavia. Funktion kulkua on kiva selvittää. Olisin halunnut kuulla Lagrangen? menetelmästä kahden muuttujan funktion ratkaisemisessa (implisiittisen derivoinnin yhteydessä).
  6. Kompleksilukuja olisi voinut käsitellä enemmän, koska ne jäävät lukiossa usein kokonaan välistä.
  7. Kurssin lopussa käsitellyt alkeisfunktiot käytiin läpi hiukan juoksuvauhtia. Ei olisi ollut pahitteeksi vaikka niihin olisi käytetty (ainakin) yksi luentokerta enemmän.
  8. Käytännön esimerkit, esimerkiksi lainalaskut, pinta-alojen laskenta yms. Käytäntöön liittyvät asiat kiinnostavat eniten, niitä saisi olla enemmänkin. Niillähän sitä oppii juuri parhaiten käyttämään oppimaansa ja motivoi myös enemmän opettelemaan, kun voi selkeästi hyödyntää jossakin.
  9. Matriisit.
  10. Mielenkiintoista oli mielestäni ylipäätään oppia enemmän funktion käyttäytymisen tarkastelemista.
  11. Nuo jännät säännöt, ja miten ne on todistettu Weier, Bolzano, L'H, DVAL. Ja tosiaan se miten funkiota pystyy seuraamaan tietämättä siitä paljoakaan :/. Nämä kurssin lopun uudet funktiot Ekspit,h.-/areat, arcit ja kompleksit jäi vähän epäselviksi.
  12. Perusasioita taisi olla niin hyödyllisyytensä puolesta melko tasaista mielenkiintoisuuden osalta. Paha sanoa mistä olisi halunnut kuulla lisää.
  13. Raja-arvot ja derivaatat olivat hyvää kertausta.
  14. Vaikee sanoo kun suoritin kurssin aika itsenäisesti kotoa käsin..
  15. Yleensä analyysi. Funktion tutkiminen varsinkin silloin, kun kyseessä on joku vähänkin vaikeammin hahmoteltava käyrä.
  16. Yleensäkin funktion luonteen ymmärtäminen paremmin on itsessään hyödyllisen tuntuista. Kompleksiluvuista haluaisi kuulla enemmän, tosin se ei taida kuulua oleellisesti tähän kurssiin. Kompleksiluvuilla saa niin kauniita fraktaaleja:)
  17. implisiittinen derivointi, l'hospitalin sääntö ehkä vielä enemmän hyperbelifunktioista
  18. mielenkiintosin oli se asia ku sai tutkia funktion erillaisia käyttäytymisiä :)

Mitkä olivat kurssin vaikeimmat asiat? Entä tylsimmät?

  1. Aika tasaista tämänkin osalta.
  2. DVAL on mielestäni lauseena vaikeimmin ymmärrettäviä asioita.
  3. Hankalimmat asiat olivat varmaankin trigonometristen funktioiden erilaiset raja-arvokäsittelyt ja niiden soveltaminen sekä niihin liittyvät geometriset tehtävät. Eipä kurssilla nyt oikein tylsiä asioita ollut.
  4. Itselleni matematiikan tylsimpiä aiheita ovat funktion jatkuvuuksien jne. tutkiminen.
  5. Kompleksiluvut.
  6. Mieleeni ei nyt tule vaikeinta tai tylsintä asiaa. Mutta ylipäätään vaikeata ja tylsää on paikka paikoin, mutta jos asian oppii ymmärtämään niin sitten asiat muuttuvat mielenkiintoisemmiksi ja ymmärrettäviksi ja asioita voi neuvoa muillekin.
  7. Osoittamis-tehtävät olivat vaikeimmat. Tylsimmät? En tiedä.
  8. Se saatanan rationaalilausekkeitten pyörittely.. Siksipä demotkin jäi vähemmällä.
  9. Uudet käsitteet ja ulkoa lyhyessä ajassa opeteltavat asiat. Tosin 1A:ssa niitä oli huomattavasti enemmän.
  10. Vaikeimmat asiat ovat erilaiset todistelut. Limekset laittoivat välillä hieman solmuun.
  11. Vaikeimmat olivat alussa olleet induktiopäättelyt ja vastaavat, jotka eivät tuntuneet liittyvän mitenkään kurssin muihin asioihin.
  12. Vaikeimpia ehkä trigonometrisiin, logaritmeihin ja Neperin-lukuun liittyvät lasku- ja muistisäännöt.
  13. Vaikeinta minulle on käyttää trigonometrisiä funkitioita ja yritää ratkaista niitä. Pelkkä piin merkki jo hirvittää.
  14. Varmaankin noi logaritmi ja eksponenttifunktion jutut jäi vähä vähäisiks itellä.
  15. Ydin laskut.
  16. alkukurssi oli vaikeata! Ja ehkä tylsääkin.
  17. loppupään aiheet (e, ln, hyper, arkus, areafunktiot)
  18. osoitus tehtävät on huonoja :(
  19. trigonometriset funktiot, ne ovat aina olleet haasteeni ja nyt sairastuin juuri kun niitä käsiteltiin, joten olen aika pihalla niistä.
  20. vaikeimmat: hyperbelit, areafunkiot, arkusfunktiot, jotkin harjoitustehtävät tylsimmät: hyperbelit, areafunktiot, arkusfunktiot
  21. vaikeimmat: jotkin harkkatehtävät, hyper-arkus-areafunktiot tylsimmät: hyper-arkus-areafunktiot
  22. vaikeinta olivat hyberbelifunktiot ja asymptoottijutut

Mikä edisti oppimistasi ja motivoi opiskeluasi eniten?

  1. EI motivoi kun ei pääse läpi mutta pakko on
  2. Ehkä juuri demot ja kirjalliset.
  3. Harjoitukset ja kirjalliset tehtävät. Halu laajentaa lukion pitkää oppimäärää.
  4. Harjoitukset, ohjaukset ja laskenta-apu. Käytännön esimerkit, esim. lainan korkolaskut yms.
  5. Harjoituspisteet, vaikealta näyttävät vanhojen tenttien tenttikysymykset.
  6. Harjoitustehtävien ratkaiseminen ja omien ratkaisujen vertaaminen malliratkaisuihin.
  7. Harjoitustehtävien ratkaisut edistivät ehkä eniten.
  8. Harjoitustehtävät
  9. Harjoitustehtävät, nämä uudet laskuaputunnit perjantaina
  10. Harjoitustehtävät.
  11. Jeesus, joka on Jumalan Poika, antoi minulle voiman ja motivaation tähän kurssiin. Kiitos olkoon Herran, joka hallitsee!
  12. Jos haluan joskus valmistua, niin pakko tehdä töitä että pääsen tämän läpi joskus
  13. Kurssin suorittaminen.
  14. Laskeminen on mukavaa vastapainoa erityispedagogiikan kirjallisuudelle. Toisaalta innostunut ja innostava luennoitsija.
  15. Ne kun sai harkotustehtäviä kovalla vaivalla tehtyä ja selvisi hengissä demoista.
  16. Olin käynyt aiemmin myös Analyysi I:stä, joka kyllä auttoi tämän kurssin kanssa huomattavasti. Mukavaa oli, kun kirjalliset tehtävät menivät hyvin. Yleensäkin asioiden ymmärtäminen kurssilla motivoi. Toisaalta tämä kulkee käsi kädessä tehtävien tekemisen kanssa.
  17. Oma motivaatio opiskeluun.
  18. Se että kemia oli niin tylsää. Ynnä elämän tilanne - eteenpäin sano mummo lumessa
  19. ei voi tietää :)
  20. jos osasi jonkun tehtävän pitkän yrittämisen jälkeen

… ja, mikä haittasi oppimistasi tai latisti intoasi eniten? (Jos keskeytit, miksi?)

  1. ...
  2. Ei omalta osalta (fyysikko) ollut syksyn tärekimpiä kursseja.
  3. Intoa latisti jotkin hankalan oloiset harjoitustehtävät. Tosin tyydytys oli vastaavasti suurta, kun tehtävään pääsi kiinni ja sai sen ratkaistua.
  4. Jos en osannut jotain tehtävää kotona ja kun laskuharjoituksissa se tehtävä osoittautuu oletettua helpommaksi, niin silloin sapettaa. Koska silloin tiedän että olisin osannut tuon, jos vain olisin keksinyt tuon mutta kun aina ei keksi.
  5. Joskus luennolla oli todella vaikea pysyä mukana, vauhti oli joskus ehkä liian kova tai sitten vain liikaa asiaa. (Tosin, tätäkin asiaa olisi helpottanut, jos olisi itse ehtinyt tutustua aiheeseen jo etukäteen...)
  6. Kirjalliset stressasivat. Paljon pisteitä yhdestä tehtävästä ja aina ei voi kuitenkaan osata. Kirjasta ei aina ollut apua ja kirjalliset olivat todella vaikeita.
  7. Kurssin aikana ei, mutta jos tentti menee neljättä kertaa pieleen niin eihän se kivaa ole.
  8. Luennot == kurssikirja.
  9. Luentojen ajankohta latisti intoani eniten.
  10. Muutama ihme juttu, kenties se että pitää alkaa matikassakin aproksimoimaan.
  11. Paha sanoa. En tiedä.
  12. Pitkät työpäivät ja väsyminen. Ei ole varsinaisesti kurssin syytä. Kiitän erityisesti luentojen ajankohtaa, joka ei aiheuttanut juuri koskaan päällekkäisyyttä muiden luentojen kanssa.
  13. Sairastumiset ja ajanpuute.
  14. Vaikeaa on, kun ei vain ymmärrä jotakin. Kunpa vaikeudet osaisi ottaa haasteena eikä lannistavana...
  15. Vaikka kotitehtävää teki monta päivää niin ei välttämättä keksinyt siihen oikeaa ratkaisua ja sitten alkoi masentaa että oli käyttänyt niin paljon aikaa vaikka ei saanut tulosta aikaan. Silti olivat tärkeitä oppimisen kannalta.
  16. Välillä tuntui olevan melko kiire kun useamman kurssin ohjelman määrä "aaltoili" viikoittain ja osuivat samoihin aikoihin.
  17. Välillä voi olla hankalaa, mutta kun jaksaa mennä eteenpäin niin ongelmat ratkeavat.
  18. välillä laiskuus :)

Anna risuja (huonoa, toimimatonta, korjattavaa, tms.)

  1. Ei minulle tule mieleen mitään korjattavaa.
  2. Eipä ole.
  3. Harjoituksiin (tilaisuuksiin) osallistuminen oli ehkä hyödyttömintä ajakäytön kannalta. Käytiinpä sitten harjoituksia läpi pienryhmissä tai kaikki tehtävät taululle laskien, niin ongelmana on, että kanssaopiskelijoista ei ole opettajiksi kuin ehkä joissain satunnaisissa tapauksissa. Harjoitustehtävien läpikäyminen vaatii henkilön, joka jo osaa asian hyvin ja lisäksi osaa esittää sen muille ymmärrettävästi.
  4. Harjoitustehtäviä oli aika paljon ja olivat osin erittäin työläitä. Vievät aikaa todella paljon. Toisaalta, vain tekemällähän/harjoittelemallahan sitä oppii eli tukevat kyllä myös sitten oppimista.
  5. Jaa-a, no demokäytännöstä en tykkää kuten jo aikaisemmin runsassanaisesti sanoin.
  6. Jotkut käsinkirjoitetut harjoitusten malliratkaisut ovat aika sekavan sotkuisia ja niiden tulkinta on haastavaa.
  7. Laaja kokonaisuus. Ei oikeen tiedä mitä pitäisi osata, kun monet asiat jäävät niin auki.. Tosin tämän hetkisellä motivaatiollani osasin kyllä hyvin pakon edessä tiivistää :S
  8. Laskareissa enempi tehtäviä taululle!
  9. Luennoilla käytiin ehkä liian paljon teoreettisesti ratkaisumalleja. Enemmän käytnnön esimerkkejä. Muuta valittamista ei sitten löydykään.
  10. Luennolla huono kuuluvuus
  11. Neutraali olo.
  12. Nopea eteneminen, perheelliselle ja yhtäaikaa työssäkäyvälle hurja tahti. Mutta päätoimiselle opiskelijalle ehkä sopivampi.
  13. Phdintaa: en tiedä mitä luentojen ymmärrettävyydelle voisi tehdä... minulle tosiaan auttoi, että olin käynyt aiemmin Analyysi I:stä. Mutta eihän asioiden ymmärtämistä pään sisällä voi itse nopeuttaa...
  14. Tentti ei jotenkin toimi
  15. Tentti ei testannut täysin harjoituksissa käytyjä asioita.
  16. ei mitään :)

… ja ruusuja (hyvää, toimivaa, säilyttämisen arvoista tms.)

  1. Demo-tilaisuudet olivat ehdottomasti ruusuja. Erittäin hyvä toteutus-idea.
  2. Harjoituksen kaikin puolin toimivia. kokeisiin luku materiaalia riittävästi.
  3. Homma toimii hyvin näin. Laskuapuryhmä oivallinen lisä aikaisempaan.
  4. Kiitokset seuraavista oppimista todella tukevista asioista: laskenta-apu, ohjaukset, harjoitukset, runsas ja monipuolinen materiaali. Myös sähköpostitse tulleet ohjeet olivat hyviä. Huomaa, että kurssiin ja sen kehittämiseen on todella paneudettu ja pyritty tukemaan oppimista niin hyvin kuin mahdollista. Hienosti järjestetty kurssi!
  5. Kiitos kurssista kaikille pitäjille. Mukavaa tosiaan on silloin, kun asiat ymmärtää ja saa neuvoa. Siunausta teille kaikille.
  6. Kiitos kurssista ylipäätään. Olen oikeasti oppinut Approbaturin kursseilla matematiikkaa, kun olen niihin laittanut aikaa. Jeesus teitä siunatkoon.
  7. Kirjaa kannattaa suositella enemmän.
  8. Kurssin pitäjä on innostunut ja pyrkii siihen, että opiskelijat oikeastikin oppisivat jotakin.
  9. Loistavat, asiantuntevat ja avuliaat ohjaajat!
  10. Mikko on paras!
  11. Neutraali olo.
  12. Nämä uudet laskuaputunnit kurssin lopussa, koska niissä keskitytään niihin tehtäviin, millä on merkitystä opiskelijalle, eli niihin tehtäviin mistä saa tenttipisteitä tenttiin. Ja näistä tehtävistä oppii myös ne olennaisimmat asiat.
  13. Perjantain laskuaputunnit ovat juuri niitä mitä olen kaivannut ja mitä olisin tarvinnut viime vuonna (kävin kyllä vain yhdessä mutta olisi pitänyt olla niissä kaikissa)
  14. Perjantain laskuavut
  15. Saarimäki on mahtava, vaikka joskus vähän mutiseekin mikkiin, niin ettei saa selvää. Kuitenkin risuissa mainitsemani tiivistämisen kautta sai jokseenkin ehyen pakan käteen.
  16. Suoritustapa (ja valintamahdollisuudet - ja kurssin järjestely muutenkin) on varmaankin tämän opinahjon paremmasta päästä. Tosin näitä kursseja on varmaan hiottukin aika monta vuotta. Selkeät luennot, hyvä verkkomateriaali ja luentojen sekä harjoitusten ajankohta. Koska itse suoritan opintoja OTOna, niin nykyiset ajankohdat mahdollistavat kurssin suorittamisen yleensä. Kiitokset siis luennoitsijalle ja harjoitusten pitäjille, että viitsivät tehdä illalla töitä.
  17. Tosiaan luennoitsija oli asiantunteva ja miellyttävän oloinen.
  18. Vaikea oli keksiä kritiikkiä, eli ainakin itselleni varsin toimiva kurssi kokonaisuudessaan.
  19. ei mitään :)
  20. laskuapuryhmä oli tosi hyvä juttu!
  21. pienryhmätyöskentely harjoituksissa
  22. pistesysteemi on jees

Kehittämisehdotuksia, ideoita, toiveita?

  1. Demoja sellaiseen muotoon, että me epävarmemmatkin laskijat uskaltaisimme osallistua, esim ryhmätyöskentelyn avulla.
  2. Eipä juuri, ihan hyvä kurssikonsepti. Oma vika etten päässyt läpi.
  3. Esimerkkejä, esimerkkejä ja esimerkkejä.
  4. Heittäkää ilmoille mielenkiintoisia 'jokereita' tai joitain uskomattomia kaavoja, jotka antaa ymmärtää mitä on tulossa lähiaikoina. ...tai niinhän kai teittekin. Vituttaa koko eka vuosi, kun lähes pelkkää lukiotavaraa, paitsi just ne asiat mitkä jää auki. Toisaalta selveni hieman funktioiden luonne, verrattuna lukioon.
  5. Jatkossakin demoissa sama toteutus tapa.
  6. Jos mahdollista niin luennoilla olisi hyvä käydä muitakin kuin kirjan esimerkkejä. Niin kirjan ostajienkin olisi hyödyllistä käydä luennoilla.
  7. Käytännönläheisiä esimerkkejä, myös trigonometriasta. Jäävät paremmin mieleen ja auttavat oppimista. Voisi olla myös esimerkiksi materiaalia tai linkkejä materiaaliin tai ohjelmiin, joissa/joilla voisi kerrata kurssilla tarvittavia perustietoja, jos päässyt unohtumaan. Esim. jotkut muistisäännöt olivat sellaisia, joita ei muistanut kurssille tultaessa, mutta jotka oletettiin harjoituksissa osattavan.
  8. Laskuapuryhmä.
  9. Luentoja kehittäisin jonkin verran soveltavaan suuntaan. Toki teoriaa tarvitaan aina pohjaksi, mutta jos oletetaan opiskelijoiden omaavan jotain perustietoja ja kurssikirjan sisälukutaitoa ja kun pääaineena ei ole matematiikka, niin luentoja voisi varmaan höystää mielenkiintoisilla soveltavilla esimerkeillä. Tämä toive koskee kaikkia mat-appron kursseja. Esimerkkinä voisi mainita tehtävä, jossa laatikon optimikoko määritettiin derivaatan avulla.
  10. Miksi kokeessa ei saa olla taulukkokirjoja, kaavoja tai materiaaleja mukana? Tai miksei kaavoja jaeta koepaperin mukana? Työelämässäkin on yleensä kaikki mahdolliset välineet ratkaisujen hakemiseksi, esim. taulukkokirjat ja kaikki muu saatavilla oleva materiaali apuna. Tällainen opettaisi myös hyödyntämään olemassaolevia materiaaleja sekä myös motivoisi enemmän, kuin ulkoa opetteleminen.
  11. Tentin jälkeen oikeat ratkaisut olisi hyvä saada heti käteen. Olen huomannut että monet jäävät juttelemaan koevastatuksista ja miettimään mitkä menivät oikein ja mitkä väärin. Myöhemmin niitä ei tule katsottua netistä!! Olisi oiva tilaisuus oppia lisää kun kavereiden kanssa pystyisi katsoa vastaukset heti tentin jälkeen tai kotona samana päivänä.
  12. Tenttiin suoraviivaisempia tehtäviä
  13. Tietotekniikan puolella voisi olla läheisemmin matematiikkaa tukevia kursseja, joissa sovellettaisiin käytännössä opittuja matematiikan juttuja. Ehkäpä jopa pakollisena...
  14. Toive: tentti, josta voisin päästä läpi :)
  15. Voi kunpa ihmiset avaisivat suunsa kurssilla niin olisi luennoillakin rennompi meininki. Matematiikan opiskelu ei ole tylsää:)
  16. ei tuu mieleen mitään järkevää :)
  17. lisää esimerkkejä!

Anna palautetta kurssin pitäjille. Auta meitä kehittämään opetustamme!