Pedagosisia ideoita aiemmista toteutuksista

tekijä: Leena Riitta Kaarina Hiltunen Viimeisin muutos perjantai 08. tammikuuta 2010, 13.34

Seuraavaan on koottu esimerkinomaisesti muutamia pedagoisia ideoita aiemmista toteutuksista.

Yhteistoiminnallisuuden korostaminen

  • positiivinen riippuvuus kanssaoppijoista
  • avoin ja monipuolinen vuorovaikutus
  • vastuu omasta ja toisten oppimisesta
  • yhteistyötaidot
  • ryhmän ja oman toiminnan arviointi
  • Käytännössä yhteistoiminnallinen oppiminen on yhdessä oppimista pienissä (2-5 oppilaan) ryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
  • Vaatii aluksi opettajalta vahvaa organisointikykyä ja ohjausta yhteistoiminnallisen oppimisen onnistumiseksi
  • Oppilaat tarvitsevat selkeät säännöt, toimintatavat, aikataulun ja paljon tukea itsenäiseen työskentelyyn
  • Vaaditaan paljon aikaa ja työtä ennen kuin ryhmän toimintakulttuuri alkaa muuttumaan kohti yhdessä oppimisen, jakamisen ja toisten auttamisen kulttuuria.

Ongelmakeskeisesti yhdessä ongelmia ratkoen

  • lähtökohtana on joku ennalta suunniteltu, aito ongelma
  • esitetyn ongelman ratkominen pienissä (3-5 oppilaan) ryhmissä tutorin (opettajan) tukemana

Tutkivan oppimisen mukaan

  • oppijat selvittävät omaa ongelmaa hakien tietoa eri tiedonlähteistä ja jakamalla asiantuntijuutta

Kaikkea ei tarvitse opettaa

  • Oppilaiden kannattaa antaa itse kokeilemalla löytää keskeiset asiat, jolloin ne myös jäävät paremmin mieleen; voidaan yhdistää myös vastavuoroiseen opettamiseen.

Lisävivahteena metaforat ”oikeasta” elämästä

  • tiedoston pakkaaminen: verrataan tiedostojen pakkaamista papereiden ja muutaman esineen pakkaamiseen
  • tiedoston siirtäminen: kuinka hankalaa on kuljettaa edes lyhyttä matkaa opettajan pöydältä tai kaapista löytyviä esineitä ja papereita, ellei niitä pakata esimerkiksi laatikkoon
  • tietojen säilytys: jos pöydälle kasataan papereita ja esineitä irrallaan, ne alkavat pursua pöydän reunojen ylitse hyvin pian
  • tiedostojen pakkaaminen: esim. kansioihin pakattuna pöydällä pysyy paljon suurempi määrä papereita ja laatikoihin pakattuna tavaroita on helpompi siirtää

Erilaisten oppijoiden tukeminen

  • erilaisten medioiden hyödyntäminen: visuaaliselle oppijalle kuvia, kaavioita ja videoita; auditiiviselle oppijalle ääntä ja videoita; kinesteettiselle oppijalle tehtäviä, ongelmia, pohdittavaa sekä simulaatioita