Oppimista tukeva ympäristö

tekijä: Leena Riitta Kaarina Hiltunen Viimeisin muutos maanantai 24. tammikuuta 2011, 12.50

Oppimista tukeva ympäristö muun muassa:

  • mahdollistaa erilaiset toiminnot käyttäjän taidoista riippuen
  • ohjaa oppijaa
  • tukee sosiaalista vuorovaikutusta
  • suuntaa tarkkaavaisuutta
  • tukee oppijaa pääsemän tasolle, johon yksin ei pääsisi
  • tarjoaa ajattelun tukivälineitä tukien mm. muistamista
  • huomioi oppijan sen hetkisen kehitystason
Tehtävä: Millaista tukea itse kaipaat / saat ympäristöltä?

Oppimista tukeva ympäristö toteuttaa myös hyvän oppimisen kriteerit (Jonassen 1995):

  • oppiminen liiittyy laajempiin kokonaisuuksiin ja ongelmiin
  • oppijan omistajuutta ja ongelman hallintamahdollisuutta tuetaan
  • oppimistehtävät perustuvat oikeisiin ongelmatilanteisiin ja tehtäviin
  • tehtävät ja oppimisympäristö vastaavat monimutkaista reaalimaailmaa
  • ratkaisuprosessien omistajuus luovutetaan oppijoille
  • oppimisprosessi haastaa mutta samalla myös tukee oppijan ajattelua
  • kannustaa vaihtoehtoisten näkökulmien ja ratkaisujen testaamiseen
  • varmistaa oppijoiden reflektiivisen sisältöjen ja oppimisprosessin arvioinnit
Tehtävä: Millaista on hyvä oppiminen käytännössä?

Kirjallisuutta

  • Jonassen. D.H. (1995). Supporting communities of learners with technology: a vision for integrating technology with learning in schools. Educational Technology, 35(4): 60-63