Pedagoginen laatu

tekijä: Leena Riitta Kaarina Hiltunen Viimeisin muutos perjantai 18. kesäkuuta 2010, 14.06

 


Verkko-oppimateriaalin pedagogisessa laadulla tarkoitetaan tässä kriteeristössä sitä, kuinka hyvin oppimateriaali soveltuu opetus- ja opiskelukäyttöön, tukee opetusta ja oppimista sekä tarjoaa pedagogista lisäarvoa. Pedagoginen laatu jakaantuu seuraaviin osatekijöihin:

1. Verkko-oppimateriaalin tavoitteet ja opiskelun luonne ilmaistaan selkeästi

  • millaisia asioita verkko-oppimateriaalin avulla voidaan opiskella
  • käytön ohjeet helposti saataville ja riittävän selkeiksi
  • millaiseen käyttöön materiaali on suunniteltu
  • mille kohderyhmälle materiaali on ensisijaisesti suunniteltu ja millaista osaamista se vaatii
  • miten arviointi tehdään ja millaisin kriteerein

2. Verkko-oppimateriaali tukee kehittyneitä opiskelukäytäntöjä

  • sallii eri opetumenetelmien käytön ja sopii erilaisiin opiskelutilanteisiin
  • sallii sisällön rajauksen, syventämisen tai laajentamisen sekä eri tavoin etenemisen
  • mahdollistaa pitkäkestoisen työskentelyn materiaalin parissa
  • työskentely etenee vaiheittain, sallii keskeytyksen, tallentamisen ja paluun aiempaan tuotokseen tai toimintaan ja työskentelyn sen parissa
  • rakenne ohjaa oppimista
  • tarjoaa mahdollisuuden aktiiviseen vuorovaikutukseen
  • tukee oppimisen taitojen kehittymistä
  • aktivoi ajattelua
  • tukee vaikeasti opittavien asioiden omaksumista
  • tukee oman tiedon tuottamista ja antaa tilaa luovuudelle

3. Verkko-oppimateriaalin tieto on merkityksellistä ja se esitetään oppimista tukevalla tavalla

  • opittavaan asiaan sekä oppijan lähtötasoon nähden riittävää ja merkityksellistä, laaja-alaista sekä eri näkökulmia tarjoavaa
  • oikeellista, perusteltua ja ajantasaista keskittyen opittavan asian ydinasioihin
  • aiheenmukaisessa ja aidossa asiayhteydessä sekä oppijan omaksuttavassa muodossa
  • auttaa yhdistämään uutta tietoa omaan aikaisempaan tietoon ja tukee tiedon soveltamista

4. Verkko-oppimateriaali tukee monipuolista arviointia

  • tiedollisten ja taidollisten tavoitteiden sekä oppimaan oppimisen taitojen arviointi
  • opiskelun aikainen palaute ohjaa oppimista sekä korostaa ymmärtämista