Tietoa Darling-projektista
Suomen akatemian rahoittamassa Darling-hankkeessa (Dialogic argumentation for learning) seurattiin samoja oppilaita samojen opettajien ohjaamina sekä matematiikassa että fysiikassa 7. luokan alusta 8. luokan loppuun. Opettajat ja tutkijat kehittivät yhteistyössä sopivia tehtäviä yhden oppitunnin mittaisiksi argumentaatioaktiviteeteiksi. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten oppilasryhmät opettajineen kehittyvät argumentointitaidoissaan kahden vuoden aikana. Tutkimalla oppilaiden oppimispolkuja, opettajien ohjaamisen keinoja sekä erilaisten tehtävätyyppien toimivuutta voidaan tulevaisuudessa paremmin huomioida argumentoinnin tarpeet ja mahdollisuudet opetuksessa.
Darling-tutkimusryhmä: Markus Hähkiöniemi, Pasi Nieminen, Sami Lehesvuori, Kaisa Jokiranta, Jenna Hiltunen ja Jouni Viiri
Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos
Suomen akatemian hanke 286576
Lisätietoja: Yliopistonlehtori, dosentti Markus Hähkiöniemi, markus.hahkioniemi@jyu.fi, puh: 0408053327