Roland Ja Sankarilaulu

by Tero-Erik Sakari Tuomala last modified Apr 15, 2008 11:58 AM


Ranskalainen sankarilaulu on syntynyt jonglöörien esityksistä suullisesta perinteestä, jotka ovat luostareissa muokkaantuneet kirjallisiksi. Usein teksteissä jonglöörin repliikit yhä kaikuvat:

"Nyt saatte kuulla, jos haluatte maksaa."

Tarinoiden kerrontapaikat keskittyivät toivioretkeläisten reiteille. Aiheisto oli sen mukaista; se liittyi kirkkoihin, luostareihin ja muihin pyhiin paikkoihin. Niitä kirjoitettiin luostareissa ja jonglöörit kertoivat maksusta niitä kertomalla ristiretkeläisille.

Sankarilaulut olivat kirjallisia ja kukin yhden kirjoittajan tyyliä,  suulliseen ilmaisuun liittyvää puolisointua oli karsittu, säkeistörakenne oli tehty säännölliseksi. Tekijät olivat tuntemattomia, mutta ilmeisen oppineita. Sankarilauluja kirjoitettiin tilaustyönä luostareissa, kertomaan paikallisista sankareista. Tunnetuin näistä on 'Kaarle Suuren historia'.

Kaarle Suuri ja hänen ritarinsa ovat tarinoissa eräänlaisia ritarihyveiden ja uskonnollisten hyveiden henkilöitymiä. Tunnetuin tarinoista on Rolandin laulu (n. 1100). Sen aiheena on miesten keskinäinen ystävyys ja uskollisuus; aseveljeys on teoksen keskeinen hyve.

Sankari on kreivi Roland, joka henkivartijaritarina seurasi kuningastaan sotaretkille - kunnes paluumatkalla jälkijoukko joutuu väijytykseen. Rolandin vallassa olisi välttää täydellinen tuho, jos hän puhaltaisi kuuluun torveensa. Rolandin kunniakäsityksen mukaan sankarit eivät kuitenkaan pyydä apua. Hän muuttaa mielensä liian myöhään ja kuolee.

Ennen kuolemaansa Roland yrittää kuitenkin rikkoa kuuluisan miekkansa, ettei se jäisi viholliselle. Onnistumatta tässä hän hamuaa miekan ja torven alleen kuolemanenkeli Mikaelin ja enkeli Gabrielin saapuessa paikalle.

Rolandin laulu on harkitusti rakennettu: Rolandia pyydetään kolme kertaa puhaltamaan torveensa mutta hän kieltäytyy, Roland muuttaa kuitenkin mielensä ja ehdottaa kolme kertaa puhaltavansa torveen, mutta tämä kielletään. Lopulta Roland puhaltaa torveensa, mutta liian myöhään. Näin kertomus kehittelee vastakohtaisuuksia ja symmetrisiä toistoja.