Penelope ja toinen historia

tekijä: Juha Matti Nikolai Teppo Viimeisin muutos lauantai 30. kesäkuuta 2018, 21.45

Mieskeskeiseen Odysseuksen tarinaan Homeros liittää vastakohdan, Penelopen. Tämä Odysseuksen vaimo on kotona odottava ja kotia ylläpitävä nainen. Kun Odysseus seikkailee maailmalla, Penelope odottaa häntä kotona. Mutta edustaako Penelope kuitenkaan  "naisen paikka on kotona" ideolgiaa?

Penelopen on nähty toimivan omalla tavallaan miesten sanelemia sääntöjä vastaan. Naistutkimus on hahmottanut hänestä uudenlaisen naishistorian alun. Koska Odysseiassa Penelopen työnteko - kutominen - on vastakkaista miehisen maailman toimeliaisuudelle.Miehisen mallin mukaan Penelopen kutominen on nähty miehen kotiinopaluun odottamisen kuvana, mutta se saattaakin olla jotain muuta.

Vaikka Penelope ei tee tuottavaa työtä, hän ei kuitenkaan ole toimeton. Penelope ei vaikuta ensi sijassa työn ja tuottamisen maailmassa vaan kutoessaan hän työskentelee ajan kanssa. Naistutkimus on kiinnittänyt huomiota siihen,että vaikka kutominen on Penelopelle annettua työtä, tämä muuttaa omaksi ajakseen. Öisin hän purkaa sen mitä kutoo, näin hän sanoutuu irti tuottavasta työstä.

Samalla kutominen on hänen omaa aikaansa. Kutominen on puhdasta kestoa, jolla hän täyttää odotuksensa. On huomattava, että kutoessaan Penelope on itsenäinen nainen. Kun Odysseus on pois kotoa suurimman osan ajasta, sen ajan Penelope määrää itse toimistaan.

On sanottu, että kun miehisen sankarin synty liittyy Odysseukseen, niin naisen vastarinta alkaa Penelopen kutomisesta.

vrt. Penjami Lehdon artikkeli Margaret Attwoodin Penelope -runokokoelmasta.