Penelope ja toinen historia

tekijä: Juha Matti Nikolai Teppo Viimeisin muutos keskiviikko 21. tammikuuta 2015, 11.25

Suureen miehen ja Odysseuksen tarinaan Homeros liittää vastakohdan, Penelopen. Tämä Odysseuksen vaimo on kotonaodottava ja kotia ylläpitävä nainen. Kun Odysseus seikkailee maailmalla, Penelope odottaa häntä kotona. Edustaako hän siis "naisen paikka on kotona" ideolgiaa?

Penelope toimii omalla tavallaan miesten sanelemia sääntöjä vastaan. Nistutkimus on hahmottanut hänestä uudenlaisen naishistorian alun.

Odysseiassa Penelope on miehisen maailman vastakohta. Ensinnäkään hän ei tee tuottavaa työtä, mutta ei myöskään ole toimeton. Penelope ei vaikuta ensi sijassa työn ja tuottamisen maailmassa vaan hänen alueensa on aika. Kutoessaan hän työskentelee ajan kanssa. Kutominen on hänelle annettua työtä mutta Penelope muuttaa kutomisen omaksi ajakseen. Öisin hän purkaa sen mitä kutoo, näin hän sanoutuu irti tuottavasta työstä. Toisaalta kutominen on hänen omaa aikaansa. Kutominen on puhdasta kestoa jolla hän täyttää odotuksensa. On huomattava, että kutoessaan Penelope on itsenäinen nainen. Kun Odysseus on pois kotoa suurimman osan ajasta, sen ajan Penelope määrää itse toimistaan.

On sanottu, että kun miehisen sankarin synty liittyy Odysseukseen ja Seireenit episodiin, niin naisen hiljainen vastarinta alkaa Penelopen kutomisesta.

vrt. Penjami Lehdon artikkeli Margaret Attwoodin Penelope -runokokoelmasta.