Siirry sisältöön. | Siirry navigointiin

Jyväskylän yliopiston Koppa

HUOM! Kopan käyttö päättyy 31.7.2024! Lue lisää.


Navigation

Amor ja Psyke

tekijä: Juha Matti Nikolai Teppo Viimeisin muutos lauantai 06. joulukuuta 2014, 12.35

Apuleioksen Amor ja Psyke -romaanin lähtökohtana on kaunis tyttö, Psyke. Hän herättää miesten huomiota kaikkialla niin, että jopa Venus huomaa jäävänsä toiseksi. Miehet unohtavat Venuksen palvonnan: "hänen temppelinsä ovat tyhjinä,pyhät sijansa laiminlyötyinä, hänen menojaan laiminlyödään".

Kertomus Amorista ja Psykestä jakautuu viiteen osaan: 1) Johdantoon, jossa Venus on raivoissaan Psykelle, 2) hautaushäät, jotka Psyke kokee, 3) rakastelun öihin Amorin kanssa, 4) neljään tehtävään, jotka Psyke suorittaa ja 5) onnelliseen loppuun.

1) Venus on raivoissaan

Taustaksi on hyvä tietää, että Venus jumalattaren myyttinen synnyssä on maskuliinisen unelman elementtelä: Venus oli syntynyt peniksestä. Myytin mukaan Uranuksen penis oli pudonnut taivaalta mereen, ja sieltä se oli noussut  aaltona, vaahtopäänä, joka oli Venus.

Venus oli näin saanut haastajan Psykhestä, toisenlaiseta naisesta. Psyke on syntynyt sateen langetessa maahan, sieltä hän oli kohonnut neitseellisenä kukkana. Keskeistä kertomuksessa on Venusken ja Psyken ristiriita. Myyttisessä muodossa se kertoo, kuinka Psyke tuo tietoisen naisen haastamaan varsin heikosti itsestään tietoisen Venuksen rinnalle. Yksinkertaisesti sanottuna tarina kertoo, kuinka naisesta syntyy psyykkinen olento pelkän venusmaisen hahmon sijaan. Miehellä vastaava prosessi, Amorin kautta, tapahtuu vasta sen jälkeen.

Kateellinen ja raivostunut Venus seuraa Psyken herättämää huomiota, eikä suo tälle kaunottarelle sitä, minkä vain Venus voi antaa - haluttavuutta. Psyke "ei nauti kauneudestaan hedelmää". Kaikki ihailivat häntä, mutta jostain syystä kukaan ei halunnut Psykeä puolisokseen. Venus oli kironnut hänet: Psykje tyttö on  kaunis, mutta ei haluttava.

Venus puuttuu tilanteeseen myös lähettämällä paikalle poikansa Amorin "tuon siivekkään veitikan,joka huonoine tapoineen kaikkea julkista kuria halveksii ja nuolin aseistettuna öisin liitää vieraissa kodeissa sekä kaikkien avioliittoja turmellen rankaisematta tekee kolttosiaan". Amor lähetetään viettelemään Psyke, ja tekemään rakkauden avulla hänet onnettomaksi.

2) Hautaushäät

Vanhemmat hakevat rakaisua Psyken ongelmaan kysymällä neuvoa oraakkelilta. Vastaus oli järkyttävä: Psyke tulee saamaan puolisokseen väkivaltaisen ja julman hirviön.

Onnettomat vanhemmat päättävät mieluummin vihkiä Psyken kuolemalle. Hänelle järjestetään hautaushäät. Tällainen kuolemalle tai hirviölle vihkimisen myytti oli tärkeä naisvaltaisissa yhteisöissä. Matriarkaateissa jokainen avioliitto oli raiskaus; mieshirviö ryösti neitsyen naisten piiristä ja yhtyi häneen väkivaltaisesti. Avioliitto merkitsi naiselle eroamista sisarusten piiristä, yksinäisyyttä ja askelta kuoleman kaltaiseen tuntemattomaan.Esimekiksi Danaiidien myytissä, naiset (yhtä lukuunottamatta) murhaavat miehensä hääyönä. Tämä myytti vaikuttaa Amorin ja Psyken taustalla.

Hautaushäitä varten Psyke puetaan morsiameksi ja jätetään vuorelle kuolemaan. Näin alkaa Psyken muodonmuutos, ilman henki tempaisee hänet ja lennättää lehtoon, paratiisiin. Siellä hän saa kaikkea mitä toivoo. Hän on onnellinen, mutta jostain syystä hänen palvojansa haluaa pysyä salassa.

3) Yöt Amorin kanssa

Psyke saa kuulla vain miellyttäviä ääniä, laulua, miellyttävän keskukstelukumppanin ja musiikkia. Öisin hänen luonnaan vierailee joku, joka tekee hänet puolisokseen.

Yö oli pehmeä, ja hän alkoi kuulla lempeää ääntä joka lähestyi.
Samalla hän huomasi olevansa yksin, ja kauhu lamaannutti hänet.
Sitten joku tuli pimeässä ja teki hänet morsiamekseen... Mutta se,
mikä oli niin outoa alussa tuli miellyttäväksi tavaksi, pehmeä,
miellyttävä ääni yössä, eikä Psyke enää ollut yksinäinen.
- Ennen kärsisin tuhat kuolemaa, kuin jättäisin rakkauteni, sanoi Psyke.

Psykestä tulee onnellinen: lähiaistien, kosketuksen ja hellän keskustelun paratiisissa, mutta jostain käsittämättömästä syystä mies haluaa pysyä pimeässä. Psyke aavistaa, että syy siihen miksi mies ei halua itseään nähtävän, on vanhan myytin mukainen: mies on hirviö. Silti Psyke haluaa miehen ja rakkauden, jonka voi tuntea, mutta joka ei kestä tietoista päivänvaloa, eikä todellisuutta. Psyke ei välitä, vaikka hänen rakastajansa on hirviö, josta matriarkaatin naisia on varoitettu.

Psyken sisaret hätääntyvät koska tämän ruumista ei löydy mistään. Myös Psyyke kaipaa siskojaan, ja anoo mieheltään lupaa saada tavata heidät. Matriarkaatin elementit vahvistuvat: kun siskot liikkuvat vuoren lähellä, Psyyke kutsuu heidä luokseen, ja näyttää kuinka hän elää. Miehensä hän sanoo olevan matkoilla.

Kateelliset sisaret tahtoivat rikkoa liiton. Siskot elävät normaalissa avioliitossa, mutta syvällä sielussaan he vihaavat miehiä. Toisella vierailukerralla he kuulevat, että Psyke on raskaana. He todistelevat Psykelle, vanhaa uskomusta, että tällainen puoliso on hirviö. Lapsen syntyessä tama surmaisi Psyken ja siksi tämän tulee ehtiä ennen. Psyke ei tiedä mitä tekisi: "Hän rakasti sulhasta, mutta vihasi petoa".

Psyke ratkaisee tämän ristiriidan omalla tavallaan, ei tappamalla vaan yksinkertaisesti katsomalla, miltä rakastaja näyttää. Ristiriidan symbolit, tikari ja lamppu kädessään hän hiipii nukkuvan Amorin luo, ja lampoon valossa hän huomaa, ettei tämä olekaan hirviö vaan kaunis jumala.

Matriarkaatin vaalima myytti mieshirviöstä olikin pötyä, ja Psykhe onkin avian uudenlaisen onnen äärellä. Tämän tilanteen merkitys: halu nähdä puoliso, valaista hänet lampulla, voidaan nähdä merkkinä tietoisesta naisesta. Se kuvaa naisen psyken syntyä.  Lamppu tuo valon, tiedostamisen ja kauneuden tajun. Hän on onnellisempi kuin  koskaan - "edes yön pimeys ei enää voi estää iloani, kun pidän sinua käsissäni, elämäni valo."

Onnellisena Psyke sivelee Amorin jousta, kumartuu suutelemaan tätä. Mutta silloin palavaa lamppuöljyä valuu Amorin päälle, joka vahingoittuu ja pakenee heti.

Tällaista naista Amor ei ollut halunnut, mies halusi aistillisen, tiedostamattoman ja äitinsä kaltaisen venuksen, hän pelkää Psyken läsnäoloa.

Siinä missä Amor taantuu äidin pojaksi, Psyke kokee uuden muodonmuutoksen. Kun pimeässä, tiedostamattomasta viihtynyt nainen herää, ja huomaa jotain uutta: naiseutensa vuorovaikutuksessa Amorin kanssa. Hän samalla huomaa aiemman erehdyksensä - sen, että oli nauttinut vain sulhasesta, mutta vihannut petoa hänessä - tikarin, jolla hän aikoi murhata Amorin hän kääntää omaan sydämeensä. Näin rakkaus on kääntynyt haavoittamaan häntä itseään.

Alussa siis Psykelle avioliitto oli sama kuin raiskaus, kuolema, uhri. Uudistuneelle Psykhelle avioliitto Amorin kanssa merkitsisi tietoista ja aktiivista rakastamista. Ei tosin enää viatonta, sillä hänhän rikkoi näkymättömyyden tabun suhteessaan mieheen.

Apuleioksen romaanissa Amor on mies, joka tuntee naisen muttei itseään. Amorille nainen oli haluttava vain pimeydessä, öisin, tiedostamattomassa, ja kun mies voi olla kaikkialla, palvelemassa tai hallitsemassa.

On olennaista, että Amor oli vielä äidin poika. Sillä Venus oli lähettänyt poikansa Psykeä vastaan. Ja vaikka Amor olikin nauttinut onnesta Psyken kanssa, silti hän ei ollut vapautunut äidistään. Hän oli tehnyt vain hieman luvatonta varsinaisen tehtävänsä ohessa.

Aistillinen paratiisi merkitsi Amorille äidiltä salassa, pimeässä, harrastettua rakkautta. Petetty Venus muuttuu ovelaksi äidiksi, kun hän sulkee sairastuneen Amorin vartioituna linnaan.

Läpi tarinan hallitsee pyrkimys muodonmuutokseen: Psykhen hautaushäistä alkaa muutosten sarja, uuden persoonan löytäminen omasta itsestä. Onneton Psyke yrittää itsemurhaa ensin veitsellä ja sitten hyppäämällä virtaan. Samalla hän ymmärtää, että taantuminen ja ongelman unohtaminen on mahdotonta. Tässä tilanteessa hän kohtaa Panin, luonnon ja elämänvoiman jumalan.

Pan istuu virran rannalla, sylissään Ekho, rakastettu, joka on myös näkymätön. Ekho muuttuu aina musiikiksi. Pan ja Ekho ovat ääniä, he käyvät ikuista rakastavaisten dialogia jota Psyke voi kuunnella. Aikanaan Pan neuvoo Psykeä, kertoen että Amor on vahva jumaluus, ja kehottaa Psykeä vaalimaan feminiinistä itsessään ja voittamaan Amorin rakkauden.

4) Neljä tehtävää.

Venus yrittää pitää surevan ja rakastuneen poikansa itsellään, ja lähettää siksi Psykelle mahdottomia tehtäviä. Ensimmäinen tehtävä on viljavuoren järjestäminen. Vilja, siemenen tulva, hedelmällinen potentiaalisuus on hallittava. Voimat, jotka auttavat Psykeä eivät ole kyyhkysiä kuten Tuhkimosadussa, vaan Psykeä auttavat muurahaiset, ,nöyrät maan apulaiset ja siemenvuori saaadaan järjestykseen.

Toisessa tehtävässä Venus vaatii Psykeltä kultaisen lampaan villoja. Kaislat kuiskivat Psykelle miten on meneteltävä, sillä kyseessä ovat vaaralliset auringon lampaat. Psyken on otettava haltuunsa miesauringon hiusten voima, niiden avulla lampaat voitetaan. Kaislat - maan hiukset - kuiskaavat:

”Odota, voita kärsivällisyydellä. Kun aurinko laskee tilanne muuttuu.
Älä pyri voimankäyttöön. On pyrittävä ystävällisesti rakkaussuhteeseen yön aikana.”

Kaksi ensimmäistä Venuksen antamaa tehtävää ovat siis seksuaalisten ongelmien ilmentymiä. Kolmas tehtävä 'on erilainen. Psyken tulee noutaa vettä kristallimaljaan virrasta, joka yhdistää sen mikä on alimpana siihen mikä on korkeimpana. Mutta tästä virrasta on mahdotonta ottaa mitään erilleen, se on joko kaikki tai ei mitään, vitaalisen energian virta on hahmoton, siitä ei voi ammentaa.

Nyt Psykeä auttaa Juppiterin kotka. Se on merkki siitä että Psykel,le on ilmantunut uusi tukija:  Juppiter, joka on Amorin isä. Tämä kotka pitää maljaa niin, että Psyken on mahdollista ammentaa vettä hahmottomasta virrasta.

Neljännestä tehtävästä Psyken on selvittävä yksin. Hänen on noudettava haadeksesta Persefoneen laatikko, jossa on kauniiksi tekeviä voiteita. Hän suoriutuu vaikeasta tehtävästä, mutta erehtyy avaamaan tämän kauneuden rasian. Se on virhe, samalla Psyke taantuu kuolemankaltaiseen uneen.

5) Onnellinen loppu

Tästä Psyken henkisestä taantumasta alkaa päinvastainen prosessi, kuin mitä tapahtui alun mullistuksissa ja seksuaalisessa aistiparatiisissa.Silloin hän heräsi, halutessaan katsoa, onko Amor ruma hirviö. Nyt hän haluaa olla itse kaunis ja nukahtaa. 

Amorille on samalla syntynyt mahdollisuus palata uinuvan Psyken luo - ja hän pelastaa rakastettunsa. Samalla Psyke huomaa olevansa raskaana. Lopulta myös isä Juppiter on tullut vakuuttuneeksi Psyken jumalaisesta kyvystä rakastaa. Hän suo Psykelle pääsyn Olympolle jumalten joukkoon Amorin puolisona. Asiat ovat sovussa ja tasapainossa, Amor ja Psyke ovat vurotellen herättäneet toisensa, ja taivaallinen avioliitton on solmittu.

Apuleios: Amor ja Psykhe suom. Edvard Rein, 1907
Erich Neuman (1956) Amor and Psyche 
http://comminfo.rutgers.edu/~mjoseph/neumann.html