Skip to content. | Skip to navigation

Jyväskylän yliopiston Koppa

HUOM! Kopan käyttö päättyy 31.7.2024! Lue lisää.


Navigation

Leikin kohteena sukupuoli

by Juha Matti Nikolai Teppo last modified Jul 03, 2012 02:13 PM

Komedioissaan Shakespeare leikkii usein seksuaali-identiteetin kanssa. Tämän roolileikin hän peri pastoraalinäytelmistä, joissa paimeniksi pukeutuneiden hahmojen sukupuolesta ei aina ollut varmuutta.

Ajan englantilaisessa teatterissa nuoret miehet esittivät naisroolit - naisen ruumiillisuutta siis aina pelkästään näyteltiin. Kun näytelmän nainen pukeutuu mieheksi niin transvestiittinen pukuleikki on moninkertainen.

Komedian juoni rakentuu usein sille, että sisar ottaa veljensä asun ja roolin. Se on Loppiaisaaton (Twelfth Night) sekä Kuten tahdotte (As You Like it) komedioiden lähtökohta. Keskeisenä motiivina on toisensa kadottaneet kaksoset, sen myötä komedian onnelliseen loppuun liittyy klassinen jälleennäkeminen. Tämä renessanssidraamalle yleinen motiivi on peräisin kreikkalaisesta komediasta, mutta niissä kaksoset olivat aina samaa sukupuolta. Renessanssiin liittynyt kiinnostus androgyyneihin hahmoihin selittää sen miksi kaksoset muutettiin pojaksi ja tytöksi.

Monet Shakespearen komediat siis leikkivät identiteetillä. Päähenkilönä olevat naiset vaihtavat identiteettiä, leikkivät sillä tai hukkaavat sen kunnes lopulta löytävät miehen jota rakastavat.

Loppiaisaatto on sentimentaalinen ja melankolinen komedia ehkä juuri siksi, että mieheksi pukeutunut nainen ei voi ilmaista tunteitaan. Kuten tahdotte puolestaan tuo esille uudenlaisen renessanssi-ihmisen: androgyyni, emotionaalisesti ja seksuaalisesti suvereeni ja prinssimäinen naishahmo nousee siinä esille.

Loppiaisaatossa päähenkilö on palveluspojaksi pukeutunut nainen Viola. Tämä poikana esiintyvä nainen rakastuu isäntäänsä. Melankolinen jännite syntyy siitä, että Viola joutuu puhemieheksi isäntänsä kosiskelupuuhissa. Mutta kreivitär, jota isäntä tavoittelee, rakastuukin poikaan eli Violaan joka osaa vedota oikealla tavalla kreivittäreen. Näin siis Loppiaisaaton rakkausjuonet virittyvät sukupuoliroolien sekoittumisen myötä.

Tässä tilanteessa rakkaus on mahdotonta, ja siksi komedia on melankolinen. Palveluspoikana esiintyvä Viola joutuu katsojan kannalta kihelmöivien eroottisten väärinkäsitysten kohteeksi. Hän ei voi paljastaa olevansa nainen. Kreivitär kosiskelee Violaa innokkaasti ja isäntä puolestaan vaivaantuu palvelijansa ihailusta.

Umpikuja ratkeaa kun Violan kadonnut kaksosveli tulee paikalle. Hän vapauttaa siskonsa miehen roolista ja mahdollistaa onnelliset avioliitot komedian lopuksi.

Käsitys seksuaalisuudesta oli renessanssiaikana varsin häilyvä sukupuolen suhteen, naisen muuttumista mieheksi ei pidetty mahdottomana. Tämä on Stephen Greenblattin kuuluisan Shakespeare -tutkimuksen mukaan taustana Shakespearenkin sukupuolikäsitykselle. Sukupuolisuuta ei pidetty fysiologisestikaan niin kiinteänä kuin nykyään. Lääketieteessä kehiteltiin tuolloin teoriaa, jonka mukaan miehen ja naisen sukuelimet ovat symmetriset. Sama muoto, mikä miehellä on ulospäin on naisella sisäänpäin. Tämän vakuudeksi jotkut lääkärit todistivat, että on tapauksia joissa naisen sukupuoli oli todella rakkaudesta johtuen vaihtunut miehiseksi.

Shakespeare liikkui näiden, omana aikanaan keskeisten kysymysten parissa. Useissa hänen komedioissaan sama henkilö esittää molempia sukupuolia.

Kuten tahdotte (As you Like it), on puhtaammin transvestiittiseikkailu. Siinä päähenkilönä on Rosalind. Hän on nokkela ja maskuliinista voimaa omaava amatsoonimainen neitsyt. Rosalind on eroottinen provosoija, joka pojan roolissaan herättää tunteita sekä miehissä että naisissa. Toisin kuin Viola joka pelastautuu kriisistä miehen rooliin, Rosalind valitsee itselleen miehen roolin pelkästä päähänpistosta.

Rosalind herättää kaikissa rakkauden tunteita. Hänen lapsuuden ystävänsä Celia on mustasukkainen hänestä, ja heidän kerrotaan olleen hyvin läheisiä ystävyksiä. Homoeroottisen vireen lisäksi heterorakkautta edustaan Orlando, johon Rosalind rakastuu. Hän on aikuiselta näyttävä poika, hidasälyinen ja lemmen suhteen manipuloitavissa.

As you Like it komediassa Shakespeare leikkii renessanssin mieskuvalla tekemällä Rosalindista prinssimäisen hahmon. Miehinen auktoriteetti ja etuoikeudet ovat siten täysin Rosalindin hallussa. Hän on älyllisesti ja emotionaalisesti ylivoimainen prinssi, suvereenina hahmona muiden yläpuolella.

Ks. Stephen Greenblatt: Shakespearean Negotiations -88