Eroksen Kaipuu Jumalan Luo

tekijä: Tero-Erik Sakari Tuomala Viimeisin muutos tiistai 15. huhtikuuta 2008, 11.58


Espanjalaisten mystikkojen viehtymystä seksuaalisuuteen on laajemminkin tulkittu alitajuntaan liittyvänä sublimaationa. Jos ajatellaan, että mystikot pyhittivät alitajunnan tuottamia toiveita ja muunsivat niitä uskonnollisiksi, silloin oletetaan että ihmisessä on vain seksuaalinen tarve ja kaikki muu johtuu siitä.

Pyhällä Johanneksella oli selkeästi kaksi erilaista halun käsitettä, samoin kuin hänellä oli kaksi erilaista kuvaa yöstä. Toinen on harhautunut ja toinen kaipaa vain todellista. Sielun säkeistöt –runossa nainen, joka lähtee talostaan yöllä tapaamaan rakastettuaan edustaa tätä jälkimmäistä halua. Uusplatonisen ajatuksen mukaan Eros on halua yhtyä kaikkeen mikä on kaunista, siten kyseessä on laajempi asia kuin mitä nykyään ajatellaan seksuaalisuutena.

Pyhän Johanneksen Sielun säkeistöt –runoa on tulkittu Platonin Eros –myyttiin perustuvana kertomuksena. Kreikkalaisen myytin mukaan Eros syntyy maan ja taivaan suhteesta. Molemmat, maa ja taivas etsivät ja haluavat toinen toisiaan. Platonistisesti sanottuna taivas etsii materiaalisuutta ja maa henkisyyttä. Näin Sielun säkeistöissä siis  Eros jättää talon ja maallisen äidin asumukset kohdatakseen taivaallisen isänsä. Allegorisessa mielessä hän lähtee huomaamatta materiaalisesta maailmasta tavatakseen yöllä henkisen, joka on hänen salainen rakastajansa.

Taivaallisen ja maallisen suhde valaisee myös Johannekselle keskeistä jännitettä tyhjyyden ja Jumalan luona olevan sielun täyteyden välillä. Kreikkalaisen myytin mukaan  taivaassa on kaikki mikä maasta puuttuu, kyse on näin myös kaiken ja ei-minkään välisestä suhteesta. Näin Eros on tyhjyydessä syntyvä kaipuu joka pyrkii kohti täyteyttä..

Pyhän Johanneksen keskeisin dualismi  tyhjyyden ja Jumalan luona olevan täyteyden välillä voidaan tulkita siis Eroksen haluksi.