Skip to content. | Skip to navigation

Jyväskylän yliopiston Koppa

HUOM! Kopan käyttö päättyy 31.7.2024! Lue lisää.


Navigation

Romaani Ja Sosiaalinen Muutos

by bubbeli — last modified Apr 15, 2008 12:02 PM


Raymond Williamsin mukaan romaanin kehityksen myötä myös rakkauden ja avioliiton ongelmia käsiteltiin 1700-luvulla eri tavalla. Aiemmin naimakauppojen solmiminen esitettiin esimerkiksi draamassa julkisen tilan tapahtumina: tanssiaisissa ja kutsuilla. Eri intressipiirien edustajat kohtaavat kutsuilla ja solmivat suhteita, kuten Lontoon piireihin sijoittuneissa tapakomedioissa esitetään. Romaanissa puolestaan maailma kuvattiin intiimimmin,  ja tapahtumapaikoiksi tulivat varakkaat kodit. Avioitumiskysymyksistä tuli samalla enemmän yksilöllisten henkilöhahmojen kautta esille tulevia kysymyksiä.

Williamsin mukaan kirjallisuuden tapa esittää avioitumisen ongelmia yhteiskunnassa, jossa omistuskysymykset hallitsivat, laajeni tapakomediasta sekä Popen moraaliepistoleista Richardsonin ja Fiedingin romaaneihin tavalla, jossa niiden sisältö myös muuttui. Fieldingin Tom Jonesin juoni perustuu yritykselle yhdistää avioliiton avulla Somersetshiren kaksi suurinta tilaa. Richardsonin Clarissassa pelottava ja houkutteleva Lovelace on suoraan etuoikeutettujen ja hyväosaisten maanomistajien maailmasta romaaniin siirretty hahmo.

”Se mitä nämä romaanit dramatisoivat, lisääntyvän paineen alla, on pitkä valintojen prosessi taloudellisen hyödyn ja muiden arvojen välillä.  Mutta kun näytelmissä näemme sen tietystä näkökulmasta – Lontoon sosiaalisesta maailmasta, jossa sopimukset tehdään …  romaaneissa me liikumme itse perheiden keskellä, ja näemme toiminnan kotona ja luonteeltaan yksityisenä.

Huolimatta kaikista eroista Richardsonin ja Fieldingin kesken, tämä muutos on heille yhteistä.  Eri ryhmien edustajien muodollisen kanssakäymisen sijaan – hyväosaisten ja etuoikeutettujen – sekä sen huvittunut seuraaminen, toiminnasta tulee sisäistä ja se on koettu ja dramatisoitu  henkilöhahmoon ongelmina.”

(Raymond Williams: The Country and the City, 1973 s.61)