Naisen Oikullisuus

tekijä: Tero-Erik Sakari Tuomala Viimeisin muutos tiistai 15. huhtikuuta 2008, 12.02


Manon Lescaut -romaanin lähtökohtana on aatelismiehen halu saada selville syy havaittuun epäjärjestykseen. Aatelismies haluaa kuulla kertomuksen, joka selittäisi miten ylhäiseltä näyttävä nainen on ajautunut hänelle sopimattomaan asemaan, maasta karkotettavien prostituoitujen joukkoon. Tähän haluun vastaava des Grieux`n kertomus Manon Lescaut`sta on  tilinteko epäjärjestyksestä ja samalla siitä, miksi nainen ei pysy omalla paikallaan.

Ongelman ydin on miehen mukaan naisen oikullisuudessa. Des Grieux kysyy itseltään: miten yksi ja sama voi olla välillä hellä ja vilpitön, välillä julma, petollinen ja katala miehelleen?

Manon Lescaut `ssa vastausta joutuu odottamaa, koska tapahtumasta saadaan tietää vain tunteittensa sokeuttaman Des Grieux`n välityksellä. Koska Manon esitetään lähinnä tunteitten kohteena, hänen todellinen luonteensa jaa kerrontateknisistä syistä arvoitukseksi…

Valitukset naisen oikullisuudesta, kaksijakoisuudesta ja ristiriitaisuudesta ponnistavat siitä, ettei hän omistaudu miehelle kokonaan. Nainen (Manon) ei ole täysin minun omani (Ma - non). Vakavaa ongelmaa tästä ei kuitenkaan tule sikäli kun nainen säilyy riippuvaisena miehistä yleensä. Des Grieux’n kertomuksessa Manon Lescaut kiertää mieheltä miehelle eräänlaisena statussymbolina, jonka omistamisesta ei koskaan voi olla varma. ”

(Teemu Ikonen, Naismiehiä ja miesnaisia. Fiktioita sukupuolesta Nuori Voima 1/01  s. 16)