Siirry sisältöön. | Siirry navigointiin

Jyväskylän yliopiston Koppa

HUOM! Kopan käyttö päättyy 31.7.2024! Lue lisää.


Navigation

tekijä: riksa — Viimeisin muutos torstai 09. syyskuuta 2010, 17.00

Paleoliittisellä kaudella tarkoitetaan kivikauden vanhempaa aikaa.

  1. Aika, paikka ja syntykonteksti?

Paleoliittinen kausi kattaa kokonaisuudessaan ajanjakson n. 600000-8000 eaa. Taiteen kannalta merkittävin jakso on myöhäispaleoliittinen kausi n. 30000-8000 eaa., jolloin nykyihminen syrjäytti neandertalin ihmisen ja aloitti nopean kulttuurikehityksen. Myöhäispaleoliittinen kausi voidaan jakaa karkeasti kahteen jaksoon: Aurignac-aikakauteen (n. 30000-15000 eaa.) ja Madeleine aikakauteen (n. 15000-8000 eaa.). Keskeisimmät paleoliittisen kauden taide-esineiden löydöistä on tehty Keskieuroopasta, Välimeren alueelta ja Pohjois-Afrikasta. Kauden taiteen ja eri kulttuurien nimeäminen on tapahtunut esineiden löytöpaikkojen mukaan. Esim. merkittävimmät luolamaalausten löytöpaikat ovat Chauvet, Lascaux, Niaux ja Peche-Merle Ranskassa sekä Altamira Espanjassa.

  1. Keskeiset pyrkimykset?

Paleoliittisen kauden taiteen keskeisten pyrkimysten on uskottu liittyneen hedelmällisyyskulttiin ja metsästysonnen takaamiseen. 

  1. Aiheet?

Hedelmällisyyskultin keskeisinä aiheina toimivat rehevät naisfiguurit. Luolamaalauksissa suosittuja aiheita olivat eläimet kuten esim. biisonit, mammutit ja hevoset sekä geometriset kuviot, kämmenten kuvat ja pelkistetyt ihmishahmot.

  1. Tyylilliset ja tekniset ominaispiirteet?

Paleoliittisen kauden taiteelle ominaisia olivat pienet, yleensä kivestä tai luusta veistetyt esineet. Suosituimpia näistä olivat ilmeisesti hedelmällisyyskulttiin liittyneet naisfiguurit, joista tunnetuin on Itävallasta vuonna 1908 löydetty Willendorfin Venus. Kyseisille veistoksille oli tyypillistä korostettu pyöreys, naisen hedelmällisyyteen liittyvien muotojen liioittelu, kasvon piirteiden ja jalkaterien puuttuminen sekä käsien viitteellinen esittäminen. Veistosten ohella paleoliittisellä kaudella harrastettiin kiville ja luulevyille kaivertamista sekä luolien seiniin maalaamista. Luolamaalauksissa suositut eläinten kuvat olivat helposti tunnistettavia ja havaintoihin perustuvia. Kuvakentillä tai aiheilla ei ollut niitä rajaavia kehyksiä eivätkä kokoerot luoneet etäisyys- tai tilavaikutelmia. Luolien kuvamaailmaa ei tehty kerralla valmiiksi vaan maalaukset valmistuivat useiden satojen tai tuhansien vuosien aikana. Maalausten väriaineet valmistettiin luonnonmineraaleista, esim. punamullasta ja erilaisista mangaaneista. Ne jauhettiin ja siveltiin suoraan kosteisiin kalkkikiviseiniin. Maalauksiin hahmoteltiin ensin figuurien ääriviivat, jonka jälkeen kuvat täytettiin puhaltamalla värijauhetta luuputken läpi.

  1. Vaikutteet & esikuvat?

 Paleoliittisen kauden taiteen vaikutteista ja esikuvista ei ole eksaktia tietoa.

  1. Myöhempi merkitys?

 Paleoliittisen kauden taide vaikutti myöhempään kivikauden taiteeseen.

  1. Arkkitehtuuri?

 Paleoliittisen kauden arkkitehtuurista ei ole tietoa.

  1. Keskeiset taiteilijat? 

Paleoliittisen kauden taiteilijoista ei ole tietoa.

  1. Keskeinen esimerkkiteos?

 Willendorfin Venus (n. 30000-25000 eaa.).

  1. Historiallisia yhtymäkohtia? 

n. 30000 eaa. Nykyihminen syrjäytti neandertalin ihmisen.

 

Kirjallisuuslista: