tekijä: huli — Viimeisin muutos torstai 09. syyskuuta 2010, 17.00

Saksalaisen ekspressionismin kaksi huomattavinta ryhmää olivat: Die Brücke ja Der Blaue Reiter.

1. Aika, paikka ja syntykonteksti?

Dresdeniläisten arkkitehtiopiskelijoiden L. Kirchnerin, E. Heckelin, K. Schmitt- Rottluffin ja F. Bleylin perustama Die Brücke -ryhmä toimi vuosina 1905-1913. Vuonna 1911 ryhmä muutti Berliiniin. Nimi viittasi Friedrich Nietzschen vertaukseen ihmisestä siltana ja kuvasi näin uskoa tulevaan taiteeseen. Müncheniläinen Der Blaue Reiter -ryhmä toimi vuosina 1911-1914.  Ryhmän pohjana oli radikaali Die Neue Künstlervereinigung -ryhmä. Der Blaue Reiter sai nimensä Wassily Kandinsky samannimisen puupiirroksen mukaan.

1. Keskeiset pyrkimykset?

Die Brücke pyrki teoksillaan ja toiminnallaan yhteiskunnalliseen ja uskonnolliseen kantaaottavuuteen. Ryhmä pyrki tuomaan esiin myös taiteilijan spontaania sisäistä ilmaisua ja sielunelämää eikä ulkotodellisuutta kuten impressionistiset suuntaukset. Lisäksi ryhmän pyrkimyksenä oli lietsoa uuteen sukupolveen uskoa kehityksestä ja muutoksesta. Der Blaue Reiter ei omannut samanlaista yhteiskunnallista väritystä kuten Die Brücke. Ryhmä pyrki kuvakielensä kautta esittämään näkyvän maailman taustalla olevaa näkymätöntä maailmaa. Heidän mielestä ilmaisun tuli syntyä taiteilijan ”sisäisestä pakosta”, ei ulkoisen maailman tarkkailusta. Molemmat ryhmät vastustivat akateemista taulumaalausta.

1. Aiheet?

Die Brücken toistuvina aiheina olivat ihmiset luonnonhelmassa ja alastonaiheet. Berliinin kaudella he ottivat aiheita myös katuelämästä sekä kabaree- ja sirkuskohtauksista. Der Blaue Reiterin taiteilijoiden käyttämät aiheet vaihtelivat henkilökuvista abstrakteihin sommitelmiin.

1. Tyylilliset ja tekniset ominaispiirteet?

Die Brücken tyyliä voi kuvailla määreillä raju, voimakas, väkivaltainen ja joskus jopa vastenmielinen. Ryhmän taiteilijat käyttivät paljon komplementtivärejä ja heidän sivellintekniikkansa oli spontaani. Die brückeläiset tekivät paljon puupiirroksia, joissa esiintyi usein aggressiivisen särmikkäitä muotoja. Mentaliteetiltaan Die Brücken taidetta hallitsi raskas pohjoinen melankolia. Vaikka Der Blaue Reiterin jäsenten teokset poikkesivat tyylillisesti toisistaan, on heidän alkuaikojen tyylissä nähty viitteitä fauvismiin. Myöhemmin ryhmän jäsenet kiinnostuivat luonnontieteellisistä, teosofisista ja mystisistä aiheista, jotka johtivat omaleimaisen kuvakielen syntymiseen. Ryhmän ja erityisesti Kandinskyn taide kehittyi kohti abstraktismia.

1. Vaikutteet & esikuvat?

Saksalaisen ekspressionismin vaikuttajina toimivat erityisesti El Grecon, Vincent van Goghin, Edvard Munchin, James Ensorin, Paula Modersohn-Beckerin ja Paul Gauguinin taide. Näiden lisäksi he saivat vaikutteita art nouveausta, fauvismista ja primitivismistä. Der Blaue Reiterin jäsenet saivat vaikutteita myös kubismista ja Delaunayn orfismista.

1. Myöhempi merkitys?

Saksalainen ekspressionismi vaikutti erityisesti abstraktin ekspressionismiin ja uusekspressionismiin. Der Blaue Reiterin taiteilijoilla oli suuri vaikutus abstraktin taiteen syntyyn.

1. Arkkitehtuuri?

Ekspressionistista arkkitehtuuria on vaikea määritellä tarkasti, mutta arkkitehtuurissa ekspressionismi kehittyi saksankielisellä alueella protestiliikkeenä ennen ja jälkeen toisen maailmansodan. Sen keskeisinä piirteinä olivat sosiaalipoliittiset tavoitteet ja voimakas tulevaisuudenusko, jossa rakennustaide nähtiin välineenä humaanin yhteiskunnan rakentamisessa. Rakennuksissa, jotka olivat pääsääntöisesti teollisuusrakennuksia, käytettiin rohkeasti mm. lasia, terästä, valoa ja aaltoilevia muotoja. Ekspressionistisella arkkitehtuurilla on nähty olleen vaikutusta mm. Bauhausin ja De Stijlin arkkitehtuuriin sekä 1950-luvun brutalismiin. Ekspressionistisina arkkitehteinä voidaan pitää esim. Hans Poelzigia (1869-1936) ja Erich Mendelsohnia (1887-1953).

1. Keskeiset taiteilijat?

Die Brücke: Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938)

Karl Schmitt-Rottluff (1884-1976)

Erich Heckel (1883-1970)

Max Pechstein (1881-1955)

Friz Bleyl (1880-1966)

Emil Nolde (1886-1956)

Ryhmässä vierailivat myös mm. Akseli Gallen-Kallela (1907) ja Kees van Dongen (1908).

Der Blaue Reiter: Wassily Kandinsky (1866-1944) (johtohahmo)

Franz Marc (1880-1916)

August Macke (1887-1914)

Otto Müller (1874-1930)

Alexej von Jawlensky (1864-1941)

Gabriele Münter (1877-1962)

Paul Klee (1879-1940)

1. Keskeinen esimerkkiteos?

Die Brücke: Ernst Ludwig Kirchner: Katunäkymä Berliinistä (1913).

Der Blaue Reiter: Wassily Kandinsky: Sommitelma VII (1913).

1. Historiallisia yhtymäkohtia?

1911: Roald Amundsenin retkikunta saavutti Etelänavan.

1913: Ensimmäinen ristisanatehtävä ilmestyi World-sanomalehdessä.

Kirjallisuuslista: