Siirry sisältöön. | Siirry navigointiin

Jyväskylän yliopiston Koppa

HUOM! Kopan käyttö päättyy 31.7.2024! Lue lisää.


Navigation

tekijä: huli — Viimeisin muutos torstai 09. syyskuuta 2010, 17.00

Täysrenessanssi maalaustaide on nk. suurten mestareiden kautta. Leonardo da Vincin (1452-1519), Rafaelin (Raffaello Sanzio, 1483-1520) ja Michelangelo Buonarrotin (1475-1564) toiminnassa toteutui renessanssin ihmisihanne: monipuolisesti sivistynyt ja lahjakas yksilö.

  1. Aika, paikka ja syntykonteksti?

Täysrenessanssi (cinquecento) käsittää 1500-luvun alkukymmenet. Sen aikana taiteellinen painopiste siirtyi Firenzestä Roomaan. Myös Venetsiasta muodostui tuolloin merkittävä taidekeskus. Täysrenessanssi on nähty renessanssin huipentumana, jolloin 1400-luvun kokeilut ja keksinnöt omaksuttiin kokonaisvaltaisesti.

  1. Keskeiset pyrkimykset?

Täysrenessanssin piirissä varhaisrenessanssin perspektiivikokeilut olivat tulleet rutiineiksi ja muotokielellä pyrittiin nyt ilmaisemaan enemmän henkistä sisältöä. Tieteelliset pyrkimykset kohosivat täysrenessanssissa yhä tärkeämmiksi.  

  1. Aiheet?

Täysrenessanssin aikana kuvataiteen aiheet maallistuivat ja mytologisoituivat. Tosin myös uskonnollisia aiheita harrastettiin. Esimerkkeinä tästä toimivat erityisesti Rafaelin suosimat Madonna-aiheet. Täysrenessanssin aikana Venetsiassa kehittyi myös uusi kuvatyyppi, poesia. Tällä tarkoitetaan eroottis-mytologisia teoksia, joissa tunnelma nousi aihetta tärkeämmäksi.

  1. Tyylilliset ja tekniset ominaispiirteet?

Täysrenessanssissa muotokieli muuttui suhteessa varhaisrenessanssiin. Ääriviivaa ei pidetty enää niin tärkeänä, vaan tilalle tulivat sfumato ja chiaroscuro. Näiden myötä päädyttiin pehmeään värien sekoittumiseen ja muotojen toisiinsa sulautumiseen sekä asteittaisiin valon ja varjon siirtymiin. Täysrenessanssin taiteilijat suosivat pyramidimaista kolmiosommitelmaa. Venetsialaisessa täysrenessanssimaalauksessa oli tärkeintä valo ja tunnelma. Täysrenessanssin aikana piirustuksista kehittyi oma taiteenlajinsa ja grafiikan merkitys kasvoi kirjapainotaidon yleistymisen myötä.

  1. Vaikutteet & esikuvat?

Täysrenessanssin taiteilijat ottivat vaikutteita niin antiikista kuin varhaisrenessanssinkin teoksista, mutta saivat tärkeitä vaikutteita myös tieteen eri aloilta kokeilujensa kautta.

  1. Myöhempi merkitys?

Täysrenessanssin mestareiden merkitys perustuu siihen, että he pystyivät ratkaisemaan ongelmia, jotka olivat osoittautuneet aikaisemmille taiteilijapolville ylivoimaisiksi. Tieteellisten (esim. anatomian, optiikan ja matematiikan) tutkimusten ja niiden pohjalta tehtyjen kokeilujen tulokset uudistivat kuvallista esittämistä ja niillä on ollut suuri merkitys länsimaisen taiteen kehityksessä. Esimerkeiksi näistä voidaan nostaa tilan käsittely, valon ja varjon käyttö sekä maiseman esittäminen.

  1. Arkkitehtuuri?

Katso kohta täysrenessanssin arkkitehtuuri.

  1. Keskeiset taiteilijat?

Leonardo Da Vinci (1452-1519)

Giovanni Bellini (1430-1516)

Rafael (Raffaello Sanzio, 1483-1520)

Michelangelo Buonarroti (1475-1564)

Giorgione (Giorgio da Castelfranco, n.1478-1510)

Tizian (Tiziano Vecelli, n. 1490-1576)

  1. Keskeinen esimerkkiteos?

Maalaustaide: Leonardo Da Vinci: Mona Lisa (n. 1500-1507).

                       Michelangelo: Sikstuksen kappelin freskot (1508-12 ja 1536-41).

Kuvanveisto: Michelangelo: Daavid (1504).

  1. Historiallisia yhtymäkohtia?

1500: Ensimmäinen eurooppalainen näki Madagaskarin.

1517: Martti Luther aloitti uskonpuhdistuksen.

 

Kirjallisuuslista: