Skip to content. | Skip to navigation

Jyväskylän yliopiston Koppa

HUOM! Kopan käyttö päättyy 31.7.2024! Lue lisää.


Navigation

by huli — last modified Sep 09, 2010 05:00 PM

Empirellä tarkoitetaan Ranskan keisariaikaan liittyvää uusklassistista sisustus ja arkkitehtuurityyliä. Sen piiriin on laskettu myös tyylin alkuvaihe eli ns. direktiokausi.

1. Aika, paikka ja syntykonteksti?

Empire-tyyli syntyi suppeassa piirissä Napoleonin hallintokaudella 1804-1815. Sen pohja tosin luotiin jo taiteilija Louis Davidin luoman direktiotyylin piirissä, joka vaikutti vuosina 1795-1804. Varsinaisen empire-tyylin luojina toimivat Charles Percier ja Pierre-Francois-Léonard Fontaine. Ranskasta empire-tyyli levisi sittemmin muualle kuten esim. Pohjoismaihin ja Venäjälle (pietarilainen empire). Englannissa empireä vastasi regency-tyyli. Kokonaisuudessaan tyyli vaikutti 1830-luvulle saakka.

2. Keskeiset pyrkimykset?

Empiressä korostui erityisesti pyrkimys juhlalliseen vaikutelmaan.

3. Aiheet?

Empiren koristeaiheet olivat peräisin lähinnä roomalaisesta antiikista. Napoleonin Egyptin-retken jälkeen alettiin suosia myös vanhoja egyptiläisiä aiheita, kuten esim. sfinksejä. Empiren keskeisiä aiheita olivat Napoleoniin viittaavat kotka- ja mehiläisaiheet sekä laakeriseppeleet.

4. Tyylilliset ja tekniset ominaispiirteet?

Empiren tilaihanteina olivat kreikkalainen pylvästemppeli ja roomalainen sotapäällikön teltta. Tämän johdosta sisustuksessa suosittiin erityisesti runsaita laskostettuja kangasverhoja sekä pronssikoristein viimeisteltyjä jäykkämuotoisia ja tummia mahonkisia huonekaluja. Värityksessä suosittiin myös kultaa ja valkoista. Arkkitehtuurissa empirelle oli tyypillistä suoraviivaisuus, jäykkyys, laakeat aumakatot sekä usein kylmä ja kova väriasteikko. Klassisia pylväsjärjestelmiä käytettiin empiren piirissä kuvaamaan rakennusten tehtäviä. Erityisesti Pietarissa kukoistaneen empire-arkkitehtuurin ominaispiirteitä olivat kolossaalipylväät ja jykevän rustikoidun tai arkadikaarisen alakerroksen päältä kohoavat keski- tai päätyulokkeet, joissa suosittiin temppelipäätyaihetta. Suuria holvikaaria käytettiin julkisessa rakentamisessa kaupunkitaiteellisena tehokeinona. Ylipäätään Pietariin rakennettujen julkisten rakennusten, katujen ja aukioiden jättiläismäisellä mittakaavalla pyrittiin kuvaamaan hallitsijan valta-asemaa.

5. Vaikutteet & esikuvat?

Ranskan empiren vaikutteet otettiin erityisesti roomalaisesta antiikista. Myös Herculaneumin, Pompeijin ja Paestumin arkeologiset kaivaukset sekä Napoleonin Egyptin-retki toivat tyyliin uusia vaikutteita. Pietarilainen empire sai vaikutteita myös esim. palladiolaisesta arkkitehtuurista, jonka piirteitä se sovelsi kreikkalaisen antiikin ideoihin.

6. Myöhempi merkitys?

Empire vaikutti biedermeierin syntyyn.

7. Kuvataide?

Empiren piirissä ei esiintynyt varsinaista omaa kuvataidetta. Katso kohta uusklassismin kuvataide.

8. Keskeiset taiteilijat?

Andrejan Zaharov (1761-1811)

Pierre-Francois-Léonard Fontaine (1762-1853)

Charles Percier (1764-1838)

Carlo Rossi (1775-1849)

9. Keskeinen esimerkkiteos?

Percier & Fontaine: Château de Malmaisonin sisustus, Pariisi (1800-1802).

Andrejan Zaharov: Amiraliteetti, Pietari (1806-1823).

10. Historiallisia yhtymäkohtia?

1806: Pyhä saksalais-roomalainen keisarikunta lakkautettiin.

1827: Ensimmäinen valokuva kehitettiin Ranskassa.

 

Kirjallisuuslista: