Tanja Vehkakoski
Tanja Vehkakosken graduaiheet (kevät-syksy 2016)
1) Luokkahuonevuorovaikutuksen ja opetuskäytäntöjen keskustelunanalyyttinen tutkimus
Aineisto: Valmiin aineiston muodostavat oppituntien videotallenteet osa-aikaisesta erityisopetuksesta, pienluokkaopetuksesta sekä inklusiivisista luokista (sekä ala- että yläkoulu). Mukana myös ympäristöjä, joissa käytetään puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä (AAC). Lisäksi yhden aineiston muodostavat yläkoulun matematiikan aineenopetuksessa kerätyt tunnit (Matematiikan sosiokulttuurinen tausta (MUST) -projekti, Björn & Vehkakoski).
Tutkielmien mahdollisia aihepiirejä:
-Opettaja henkilökohtaisten kokemustensa kertojana oppitunneilla (teacher self-disclosure) ~ millaisissa oppituntitilanteissa ja miten opettaja kertoo henkilökohtaisista kokemuksistaan? Millaisia tehtäviä henkilökohtaisten kokemusten jakamisella on opetuksessa?
-Oppilaiden oma kerronta yläkoulun erityisopetuksessa ~ millaisissa oppituntitilanteissa yläkoulun oppilaat kertovat omista kokemuksistaan ja millainen merkitys oppilaiden kertomuksille rakentuu luokkahuonevuorovaikutuksessa?
-Uuden opittavan sisällön opettaminen ~ miten eri tavoin opettajat johdattavat oppijat uuteen opittavaan sisältöön ja kytkevät sen oppijoiden aikaisempaan tietoon?
-Oppituntien siirtymien (esim. aloitukset, lopetukset) hallinta
-Koodinvaihto (code switching) ~ miten opettajat käyttävät opetuksessaan koodinvaihtoa puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien (viittomat, kuvat) välillä? Mitä tehtäviä koodinvaihdolla (esimerkiksi puhutun kielen sekä viittomakielen käytön vuorottelulla samassa puheenvuorossa) on opetuksessa?
-Opettajan ja oppilaan välisten ymmärryksen ongelmien ratkaiseminen kielellisesti epäsymmetrisissä vuorovaikutustilanteissa (erityisesti opettajan korjauskäytänteet)
-Oppilaiden tunneilmaisut ja niihin vastaaminen (huom. tämä aihe jo varattu aiheesta kandidaatin tutkielman tehneille)
2) Lapsesta kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjojen tarkastelu esi- ja perusopetuksessa
Aineisto: Valmiin aineiston muodostavat esi- ja perusopetuksessa kirjoitetut kolmiportaisen tuen asiakirjat (oppimissuunnitelmat ja hojksit).
Tutkielmien mahdollisia aihepiirejä:
-Miten oppijan käyttäytymisen/toiminnanohjauksen vaikeuksista kirjoitetaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa (tavoitteet, tukitoimet, lapsikuvaus)?
-Miten tehostetun tuen antamista tai erityisen tuen päätöstä perustellaan pedagogisissa arvioissa ja selvityksissä (huom. tähän kerättävä itse oma aineisto)
-Miten lapsen kouluun siirtymisestä ja kouluvalmiuksista kirjoitetaan esiopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa? (huom. tämä aihe jo varattu)
3) Kielenkäytössä rakentuvat merkitykset ~ diskurssianalyyttiset tutkimukset
Aineisto: Itse kerättävä dokumentti- tai internetaineisto
Tutkielmien mahdollisia aihepiirejä:
-Millaisia merkityksiä moninaisuudelle/vammaisuudelle rakentuu esimerkiksi E-oppikirjoissa, S2-oppikirjoissa tai maahanmuuttajataustaisten oppijoiden opetukseen suunnatussa oppimateriaalissa?
-Miten ADHD:sta tai ADHD-lääkityksestä uutisoidaan mediassa?
-Miten opettajat puhuvat/kirjoittavat oppimisen ja käyttäytymisen vaikeuksista sosiaalisessa mediassa (esim. keskustelupalstat, blogit)?