Korkeakouluhallinnon ja johtamisen opintokokonaisuus (KOHA) 40 op Suoritettava 40 opintopistettä Tavoitteet Korkeakouluhallinnon ja -johtamisen opintokokonaisuuden (40 op) tavoitteena on yhdistää korkeakouluhallinnon tutkimus ja teoreettiset lähestymistavat käytännön johtamis- ja hallintotyöhön. Opintoihin sisältyy myös suomalaisen korkeakoulupolitiikan ja –hallinnon tarkastelua kansainvälisestä näkökulmasta. Opintokokonaisuuden suorittaminen antaa opiskelijalle valmiudet seurata korkeakoulututkimuksen uusimpia tuloksia ja kehittää opiskelijan kykyä osallistua korkeakouluhallintoa ja –politiikkaa koskevaan ajankohtaiskeskusteluun. KOHA-opintokokonaisuus on täydennyskoulutukseen sekä yliopistojen perus- ja jatkotutkintokoulutukseen osallistuville suunnattu opintokokonaisuus. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen hallinnossa työskenteleville KOHA-opintokokonaisuus luo mahdollisuuksia oman työn ja työyhteisön kehittämiseen ja urakehityksen tukemiseen. Yliopiston perus- tai jatkotutkinto-opiskelijalle, joka tavoittelee aineyhdistelmällään kelpoisuutta erilaisiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen hallinto-, suunnittelu- ja kehittämistehtäviin, KOHA-opintokokonaisuus soveltuu esimerkiksi sivuainekokonaisuudeksi Sisältö KOHA-opintokokonaisuus koostuu seitsemästä opintojaksosta, joissa kussakin syvennytään johonkin korkeakouluhallintoon ja –johtamiseen liittyvään temaattiseen kokonaisuuteen. KOHA -opintojaksot ovat aine- (KOHA1 ja KOHA6) ja syventävien opintojen (KOHA2-KOHA5, KOHA7) tasoisia. Edellytykset ja suositukset KOHA opintokokonaisuuden kurssit ovat aine- (KOHA1 ja KOHA6) ja syventävien opintojen (KOHA2KOHA5, KOHA7) tasoisia. Syventävien opintojen osalta edellytetään että osallistujalla on alempi korkeakoulututkinto tai vastaavat opinnot. Täydennyskouluttautujalle opinnot ovat maksullisia ja maksujen suuruuden osalta noudatetaan henkilön itse maksaessa opintomaksunsa ylimääräisten opiskelijoiden maksuja. Mikäli työnantaja tai vastaava maksaa opintomaksut, noudatetaan JOO-sopimuksen mukaista hinnoittelua. Tampereen yliopiston henkilöstölle ja tutkinto-opiskelijoille opinnot ovat maksuttomia. KOHA opintokokokonaisuuteen on erillinen haku. Kursseja voivat suorittaa ainoastaan opiskelijat, joilla on voimassa oleva opinto-oikeus KOHA-opintoihin. Lisätiedot Opintokokonaisuuden vastuuhenkilö on tutkimusjohtaja. KOHA-opintokokonaisuus 40 op KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena, 4op KOHA2 Korkeakoulujärjestelmät ja niiden ohjaus, 7 op KOHA3 Organisaatio, päätöksenteko ja johtaminen, 7 op KOHA4 Korkeakoulujen rahoitus ja talous, 7 op KOHA5 Laatu ja arviointi, 7 op Sekä toinen seuraavista opintojaksoista KOHA6 Korkeakouluhallinnon juridiikka, 8 op KOHA7 Comparative Higher Education, 8 o KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena 4 op Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat korkeakoulujärjestelmien historiaan, korkeakouluhallinnon, ja -politiikan lähestymistapoihin sekä korkeakoulututkimukseen tieteidenvälisenä tutkimusalana. Sisältö: - KOHA -opintokokonaisuuden ja työskentelytapojen esittely. -Yliopistointituution kehityslinjat. -Korkeakoulujen hallinto, korkeakoulupolitiikka ja tiedepolitiikka osana korkeakoulujärjestelmiä ja yhteiskuntapolitiikkaa -Korkeakoulututkimuksen lähestymistavat, tutkimusongelmat ja tutkimustraditiot. Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Kirjallinen tentti TAI Essee. Opintojakso (kirjallisuus ja luennot) voidaan suorittaa kirjallisena tenttinä TAI essee-suorituksena. Mikäli opiskelija valitsee suoritusmuodoksi kirjallisen tentin, luennot ja kirjallisuus suositellaan tentittävän yhtenä kokonaisuutena. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltävät opinnot: KOHA-opintoihin on erillinen haku Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Artikkelit: Teichler, U. (2003). The Future of Higher Education and the Future of Higher Education Research. Tertiary Education and Management 9, 171-185. Teichler, U. (2005). Research on Higher Education in Europe. European Journal of Education 40 (4), 447-469. 2) Harisalo Risto, Keski-Petäjä Timo, Talkkari Antti (2003) Otin kynän kynsihini: ohjeita tutkimuksen tekijöille. Tampere: Tampereen yliopisto Hallintotieteiden laitos. 3) Ben-David Joseph (1992) Centers of Learning: Britain, France, Germany, United States. New Jersey: Transaction Publishers, luvut 1-5. TAI kokoelma erikseen ilmoitettavia artikkeleita. Vastuuhenkilöt: Tutkimusjohtaja KOHA2 Korkeakoulujärjestelmät ja niiden ohjaus 7 op Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat korkeakoulujärjestelmien toimintaa ja ohjausta selittäviin teorioihin ja näkökulmiin. Sisältö: Korkeakoulujärjestelmien ohjaus Korkeakoulupolitiikan ja korkeakoulujen ohjausmenetelmien yhteydet. Suomalainen korkeakoulujen ohjausjärjestelmä eurooppalaisessa ja kansainvälisessä viitekehyksessä. Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Seminaari 6 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitustyö(t) + seminaari. Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitustyö. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltävät opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on erillinen haku. Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Clark, B.R. (1983), The Higher Education System: Academic Organization in Cross-National Perspective. University of California Press. 2) Santiago, P. &Tremblay, K. (2008). Setting the Right Course: Steering Tertiary Education.Teoksessa Santiago, P. ym. Tertiary Education for the Knowledge Society. Volume 1. Special Features: Governance,Funding, Quality. OECD,s. 67-161. 3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita. Vastuuhenkilöt: Korkeakoulutuksen hallinnon ja talouden professori KOHA3 Organisaatio, päätöksenteko ja johtaminen 7 op Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat korkeakouluorganisaation toimintaa, johtamista ja kehittämistä koskeviin teorioihin, ajattelumalleihin ja sovelluksiin. Sisältö: - Korkeakouluorganisaatioiden erityispiirteet. -Johtaminen ja päätöksenteko korkeakouluissa. -Korkeakouluorganisaatioiden hallinnon kehittäminen. -Yrittäjämäiset korkeakoulut. Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Seminaari 6 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitustyö(t). Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitustyö. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltävät opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on erillinen haku Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Clark, B.R, Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Pergamon Press, 1998. 2)Birnbaum, R. (1988). How Colleges Work: The Cybernetics of Academic Organization and Leadership. San Francisco: Jossey- Bass 3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita. Vastuuhenkilöt: Korkeakoulutuksen hallinnon ja talouden professori KOHA4 Korkeakoulujen rahoitus ja talous 7 op Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat korkeakoutuksen ja korkeakoulujen rahoitukseen sekä korkeakoulujen taloudellisten toimintamekanismien teoreettisiin perusteisiin ja käytäntöihin. Sisältö: - Korkeakoulujen rahoitusrakenteet ja –järjestelmät -Korkeakoulut talousyksikköinä -Korkeakoulujen taloudellinen ohjaus ja autonomia Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden kevät. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Ryhmätyöskentely 6 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitustyö(t). Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitustyö. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltävät opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on erillinen haku Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Santiago P.(2008). Matching Funding Strategies with National Priorities.Teoksessa Santiago, P. ym. Tertiary Education for the Knowledge Society Volume 1. Special Features: Governance, Funding, Quality. OECD, s. 163-258. 2) Kivistö, J. &Hölttä, S. (2009). Opiskelijarahoitusjärjestelmät tehokkuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Teoksessa Kivistö, J. (toim.) Kuka maksaa ja miten? Näkökulmia korkeakoulutuksen maksullisuuteen. Tampere: Tampere University Press. 3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita Vastuuhenkilöt: Tutkimusjohtaja KOHA5 Laatu ja arviointi 7 op Tavoitteet: Opinto jakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat laadun ja laadunarvioinnin käsitteisiin sekä laadunvarmistusjärjestelmien kehitykseen ja nykytilaan. Sisältö: - Laatu ja arviointi käsitteinä. -Korkeakoulujen, koulutuksen ja tutkimuksen laatu arvioinnin kohteena. -Laadunvarmistusjärjestelmät Suomessa ja muissa maissa Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden kevät. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Seminaari 6 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitustyö(t) + seminaari. Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitustyö. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltävät opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on erillinen haku. Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Ursin, J, (2007). Yliopistot laadun arvioijina. Akateemisia käsityksiä laadusta ja laadunvarmistuksesta. Koulutuksen tutkimuslaitos 2) Tremblay, K. (2008). Assuring and Improving Quality. Teoksessa Teoksessa Santiago, P. ym. Tertiary Education for the Knowledge Society Volume 1. Special Features: Governance, Funding, Quality. OECD, s. 259-324. 3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita ja raportteja. Vastuuhenkilöt: Tutkimusjohtaja KOHA6 Korkeakouluhallinnon juridiikka 8 op Tavoitteet: Opiskelija tuntee hallintotoiminnan keskeiset vaatimukset, hallinnon oikeussuojajärjestelmän pääpiirteet, korkeakouluhallinnon erityispiirteet sekä työsopimusoikeuden perusteet niin, että osaa soveltaa tietojaan oikeudellisiin tyyppitilanteisiin. Sisältö: Oikeudellinen näkökulma korkeakoulujen toimintaan ja korkeakouluhallintoon. Hyvä hallinto ja hallintoasioiden käsittely, korkeakoulujen toiminnan sääntely, työsuhde korkeakoulujen palvelussuhteena. Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden kevät. Toteutustavat: Luento-opetus 24 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Kirjallinen tentti. Luennot ja kirjallisuus tentitään yhtenä kokonaisuutena. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltävät opinnot: KOHA-opintoihin on erillinen haku. Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Laakso – Suviranta – Tarukannel: Yleishallinto-oikeus 2006, soveltuvin osin 2) Miettinen – Muukkonen – Myrsky – Pohjolainen: Uusi yliopistolainsäädäntö 2009, s. 15–246, 317–330. 3) Seuraavat säädökset (ajantasaisina): Hallintolaki (434/2003) Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) Yliopistolaki (558/2009) Ammattikorkeakoululaki (351/2003) Vastuuhenkilöt: Korkeakoulutuksen hallinnon ja talouden professori KOHA7 Comparative Higher Education 8 ECTS Objectives: Providing an introduction to different systems of higher education and acquainting the students with understanding of comparative research on higher education. Content: - Basic structures and functions of national higher education systems -Development of higher education system in U.S.A -Designing a comparative study as part of the course Recommended year of study: 1. year spring. Teaching methods: Lectures 12 h, Seminar 6 h. Modes of study: Essay + seminar. Each student shall write an essay on the basis of the lectures and the literature. Evaluation: 1-5. Previous studies: Recommended: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. Application period to KOHA studies is annually during spring semester. Other than KOHA students participating to the course (e.g. PhD students) should contact Research Director. Study materials / literature: Selected books and articles to be announced later. Persons in charge: Korkeakoulutuksen talouden ja hallinnon professori