KOHAopsu
tekijä: palmroth
—
Viimeisin muutos
keskiviikko 26. toukokuuta 2010, 16.32
KOHA_OK_OPS_2010-2012.txt — Plain Text, 11 KB (12245 bytes)
Tiedoston sisältö
Korkeakouluhallinnon ja johtamisen opintokokonaisuus (KOHA) 40 op Suoritettava 40 opintopistett Tavoitteet Korkeakouluhallinnon ja -johtamisen opintokokonaisuuden (40 op) tavoitteena on yhdist korkeakouluhallinnon tutkimus ja teoreettiset lhestymistavat kytnnn johtamis- ja hallintotyhn. Opintoihin sisltyy mys suomalaisen korkeakoulupolitiikan ja hallinnon tarkastelua kansainvlisest nkkulmasta. Opintokokonaisuuden suorittaminen antaa opiskelijalle valmiudet seurata korkeakoulututkimuksen uusimpia tuloksia ja kehitt opiskelijan kyky osallistua korkeakouluhallintoa ja politiikkaa koskevaan ajankohtaiskeskusteluun. KOHA-opintokokonaisuus on tydennyskoulutukseen sek yliopistojen perus- ja jatkotutkintokoulutukseen osallistuville suunnattu opintokokonaisuus. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen hallinnossa tyskenteleville KOHA-opintokokonaisuus luo mahdollisuuksia oman tyn ja tyyhteisn kehittmiseen ja urakehityksen tukemiseen. Yliopiston perus- tai jatkotutkinto-opiskelijalle, joka tavoittelee aineyhdistelmlln kelpoisuutta erilaisiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen hallinto-, suunnittelu- ja kehittmistehtviin, KOHA-opintokokonaisuus soveltuu esimerkiksi sivuainekokonaisuudeksi Sislt KOHA-opintokokonaisuus koostuu seitsemst opintojaksosta, joissa kussakin syvennytn johonkin korkeakouluhallintoon ja johtamiseen liittyvn temaattiseen kokonaisuuteen. KOHA -opintojaksot ovat aine- (KOHA1 ja KOHA6) ja syventvien opintojen (KOHA2-KOHA5, KOHA7) tasoisia. Edellytykset ja suositukset KOHA opintokokonaisuuden kurssit ovat aine- (KOHA1 ja KOHA6) ja syventvien opintojen (KOHA2KOHA5, KOHA7) tasoisia. Syventvien opintojen osalta edellytetn ett osallistujalla on alempi korkeakoulututkinto tai vastaavat opinnot. Tydennyskouluttautujalle opinnot ovat maksullisia ja maksujen suuruuden osalta noudatetaan henkiln itse maksaessa opintomaksunsa ylimristen opiskelijoiden maksuja. Mikli tynantaja tai vastaava maksaa opintomaksut, noudatetaan JOO-sopimuksen mukaista hinnoittelua. Tampereen yliopiston henkilstlle ja tutkinto-opiskelijoille opinnot ovat maksuttomia. KOHA opintokokokonaisuuteen on erillinen haku. Kursseja voivat suorittaa ainoastaan opiskelijat, joilla on voimassa oleva opinto-oikeus KOHA-opintoihin. Listiedot Opintokokonaisuuden vastuuhenkil on tutkimusjohtaja. KOHA-opintokokonaisuus 40 op KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena, 4op KOHA2 Korkeakoulujrjestelmt ja niiden ohjaus, 7 op KOHA3 Organisaatio, ptksenteko ja johtaminen, 7 op KOHA4 Korkeakoulujen rahoitus ja talous, 7 op KOHA5 Laatu ja arviointi, 7 op Sek toinen seuraavista opintojaksoista KOHA6 Korkeakouluhallinnon juridiikka, 8 op KOHA7 Comparative Higher Education, 8 o KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena 4 op Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat korkeakoulujrjestelmien historiaan, korkeakouluhallinnon, ja -politiikan lhestymistapoihin sek korkeakoulututkimukseen tieteidenvlisen tutkimusalana. Sislt: - KOHA -opintokokonaisuuden ja tyskentelytapojen esittely. -Yliopistointituution kehityslinjat. -Korkeakoulujen hallinto, korkeakoulupolitiikka ja tiedepolitiikka osana korkeakoulujrjestelmi ja yhteiskuntapolitiikkaa -Korkeakoulututkimuksen lhestymistavat, tutkimusongelmat ja tutkimustraditiot. Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Kirjallinen tentti TAI Essee. Opintojakso (kirjallisuus ja luennot) voidaan suorittaa kirjallisena tenttin TAI essee-suorituksena. Mikli opiskelija valitsee suoritusmuodoksi kirjallisen tentin, luennot ja kirjallisuus suositellaan tentittvn yhten kokonaisuutena. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltvt opinnot: KOHA-opintoihin on erillinen haku Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Artikkelit: Teichler, U. (2003). The Future of Higher Education and the Future of Higher Education Research. Tertiary Education and Management 9, 171-185. Teichler, U. (2005). Research on Higher Education in Europe. European Journal of Education 40 (4), 447-469. 2) Harisalo Risto, Keski-Petj Timo, Talkkari Antti (2003) Otin kynn kynsihini: ohjeita tutkimuksen tekijille. Tampere: Tampereen yliopisto Hallintotieteiden laitos. 3) Ben-David Joseph (1992) Centers of Learning: Britain, France, Germany, United States. New Jersey: Transaction Publishers, luvut 1-5. TAI kokoelma erikseen ilmoitettavia artikkeleita. Vastuuhenkilt: Tutkimusjohtaja KOHA2 Korkeakoulujrjestelmt ja niiden ohjaus 7 op Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdytt opiskelijat korkeakoulujrjestelmien toimintaa ja ohjausta selittviin teorioihin ja nkkulmiin. Sislt: Korkeakoulujrjestelmien ohjaus Korkeakoulupolitiikan ja korkeakoulujen ohjausmenetelmien yhteydet. Suomalainen korkeakoulujen ohjausjrjestelm eurooppalaisessa ja kansainvlisess viitekehyksess. Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Seminaari 6 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitusty(t) + seminaari. Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitusty. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltvt opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on erillinen haku. Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Clark, B.R. (1983), The Higher Education System: Academic Organization in Cross-National Perspective. University of California Press. 2) Santiago, P. &Tremblay, K. (2008). Setting the Right Course: Steering Tertiary Education.Teoksessa Santiago, P. ym. Tertiary Education for the Knowledge Society. Volume 1. Special Features: Governance,Funding, Quality. OECD,s. 67-161. 3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita. Vastuuhenkilt: Korkeakoulutuksen hallinnon ja talouden professori KOHA3 Organisaatio, ptksenteko ja johtaminen 7 op Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdytt opiskelijat korkeakouluorganisaation toimintaa, johtamista ja kehittmist koskeviin teorioihin, ajattelumalleihin ja sovelluksiin. Sislt: - Korkeakouluorganisaatioiden erityispiirteet. -Johtaminen ja ptksenteko korkeakouluissa. -Korkeakouluorganisaatioiden hallinnon kehittminen. -Yrittjmiset korkeakoulut. Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Seminaari 6 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitusty(t). Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitusty. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltvt opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on erillinen haku Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Clark, B.R, Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Pergamon Press, 1998. 2)Birnbaum, R. (1988). How Colleges Work: The Cybernetics of Academic Organization and Leadership. San Francisco: Jossey- Bass 3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita. Vastuuhenkilt: Korkeakoulutuksen hallinnon ja talouden professori KOHA4 Korkeakoulujen rahoitus ja talous 7 op Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdytt opiskelijat korkeakoutuksen ja korkeakoulujen rahoitukseen sek korkeakoulujen taloudellisten toimintamekanismien teoreettisiin perusteisiin ja kytntihin. Sislt: - Korkeakoulujen rahoitusrakenteet ja jrjestelmt -Korkeakoulut talousyksikkin -Korkeakoulujen taloudellinen ohjaus ja autonomia Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden kevt. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Ryhmtyskentely 6 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitusty(t). Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitusty. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltvt opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on erillinen haku Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Santiago P.(2008). Matching Funding Strategies with National Priorities.Teoksessa Santiago, P. ym. Tertiary Education for the Knowledge Society Volume 1. Special Features: Governance, Funding, Quality. OECD, s. 163-258. 2) Kivist, J. &Hltt, S. (2009). Opiskelijarahoitusjrjestelmt tehokkuuden ja oikeudenmukaisuuden nkkulmasta. Teoksessa Kivist, J. (toim.) Kuka maksaa ja miten? Nkkulmia korkeakoulutuksen maksullisuuteen. Tampere: Tampere University Press. 3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita Vastuuhenkilt: Tutkimusjohtaja KOHA5 Laatu ja arviointi 7 op Tavoitteet: Opinto jakson tavoitteena on perehdytt opiskelijat laadun ja laadunarvioinnin ksitteisiin sek laadunvarmistusjrjestelmien kehitykseen ja nykytilaan. Sislt: - Laatu ja arviointi ksittein. -Korkeakoulujen, koulutuksen ja tutkimuksen laatu arvioinnin kohteena. -Laadunvarmistusjrjestelmt Suomessa ja muissa maissa Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden kevt. Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Seminaari 6 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitusty(t) + seminaari. Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitusty. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltvt opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on erillinen haku. Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Ursin, J, (2007). Yliopistot laadun arvioijina. Akateemisia ksityksi laadusta ja laadunvarmistuksesta. Koulutuksen tutkimuslaitos 2) Tremblay, K. (2008). Assuring and Improving Quality. Teoksessa Teoksessa Santiago, P. ym. Tertiary Education for the Knowledge Society Volume 1. Special Features: Governance, Funding, Quality. OECD, s. 259-324. 3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita ja raportteja. Vastuuhenkilt: Tutkimusjohtaja KOHA6 Korkeakouluhallinnon juridiikka 8 op Tavoitteet: Opiskelija tuntee hallintotoiminnan keskeiset vaatimukset, hallinnon oikeussuojajrjestelmn ppiirteet, korkeakouluhallinnon erityispiirteet sek tysopimusoikeuden perusteet niin, ett osaa soveltaa tietojaan oikeudellisiin tyyppitilanteisiin. Sislt: Oikeudellinen nkkulma korkeakoulujen toimintaan ja korkeakouluhallintoon. Hyv hallinto ja hallintoasioiden ksittely, korkeakoulujen toiminnan sntely, tysuhde korkeakoulujen palvelussuhteena. Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden kevt. Toteutustavat: Luento-opetus 24 t. Vaadittavat opintosuoritukset: Kirjallinen tentti. Luennot ja kirjallisuus tentitn yhten kokonaisuutena. Arviointi: Numerolla 1-5. Edeltvt opinnot: KOHA-opintoihin on erillinen haku. Kirjallisuus/Oppimateriaali: 1) Laakso Suviranta Tarukannel: Yleishallinto-oikeus 2006, soveltuvin osin 2) Miettinen Muukkonen Myrsky Pohjolainen: Uusi yliopistolainsdnt 2009, s. 15246, 317330. 3) Seuraavat sdkset (ajantasaisina): Hallintolaki (434/2003) Laki shkisest asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) Yliopistolaki (558/2009) Ammattikorkeakoululaki (351/2003) Vastuuhenkilt: Korkeakoulutuksen hallinnon ja talouden professori KOHA7 Comparative Higher Education 8 ECTS Objectives: Providing an introduction to different systems of higher education and acquainting the students with understanding of comparative research on higher education. Content: - Basic structures and functions of national higher education systems -Development of higher education system in U.S.A -Designing a comparative study as part of the course Recommended year of study: 1. year spring. Teaching methods: Lectures 12 h, Seminar 6 h. Modes of study: Essay + seminar. Each student shall write an essay on the basis of the lectures and the literature. Evaluation: 1-5. Previous studies: Recommended: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. Application period to KOHA studies is annually during spring semester. Other than KOHA students participating to the course (e.g. PhD students) should contact Research Director. Study materials / literature: Selected books and articles to be announced later. Persons in charge: Korkeakoulutuksen talouden ja hallinnon professori