KOHAopsu

tekijä: Aino Kaarina Palmroth Viimeisin muutos keskiviikko 26. toukokuuta 2010, 16.32

Plain Text icon KOHA_OK_OPS_2010-2012.txt — Plain Text, 11 KB (12245 bytes)

Tiedoston sisältö

Korkeakouluhallinnon ja johtamisen opintokokonaisuus (KOHA) 
40 op

Suoritettava 40 opintopistett 

Tavoitteet 

Korkeakouluhallinnon ja -johtamisen opintokokonaisuuden (40 op) tavoitteena on yhdist 
korkeakouluhallinnon tutkimus ja teoreettiset lhestymistavat kytnnn johtamis- ja hallintotyhn. 
Opintoihin sisltyy mys suomalaisen korkeakoulupolitiikan ja hallinnon tarkastelua kansainvlisest 
nkkulmasta. Opintokokonaisuuden suorittaminen antaa opiskelijalle valmiudet seurata 
korkeakoulututkimuksen uusimpia tuloksia ja kehitt opiskelijan kyky osallistua 
korkeakouluhallintoa ja politiikkaa koskevaan ajankohtaiskeskusteluun. 

KOHA-opintokokonaisuus on tydennyskoulutukseen sek yliopistojen perus- ja 
jatkotutkintokoulutukseen osallistuville suunnattu opintokokonaisuus. Ammattikorkeakoulujen ja 
yliopistojen hallinnossa tyskenteleville KOHA-opintokokonaisuus luo mahdollisuuksia oman tyn ja 
tyyhteisn kehittmiseen ja 
urakehityksen tukemiseen. Yliopiston perus- tai jatkotutkinto-opiskelijalle, joka tavoittelee 
aineyhdistelmlln kelpoisuutta erilaisiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen hallinto-, 
suunnittelu- ja kehittmistehtviin, KOHA-opintokokonaisuus soveltuu esimerkiksi 
sivuainekokonaisuudeksi 

Sislt 

KOHA-opintokokonaisuus koostuu seitsemst opintojaksosta, joissa kussakin syvennytn johonkin 
korkeakouluhallintoon ja johtamiseen liittyvn temaattiseen kokonaisuuteen. KOHA -opintojaksot 
ovat aine- (KOHA1 ja KOHA6) ja syventvien opintojen (KOHA2-KOHA5, KOHA7) tasoisia. 

Edellytykset ja suositukset 

KOHA opintokokonaisuuden kurssit ovat aine- (KOHA1 ja KOHA6) ja syventvien opintojen (KOHA2KOHA5, 
KOHA7) tasoisia. Syventvien opintojen osalta edellytetn ett osallistujalla on alempi 
korkeakoulututkinto tai vastaavat opinnot. 
Tydennyskouluttautujalle opinnot ovat maksullisia ja maksujen suuruuden osalta noudatetaan 
henkiln itse maksaessa opintomaksunsa ylimristen opiskelijoiden maksuja. Mikli tynantaja tai 
vastaava maksaa opintomaksut, noudatetaan JOO-sopimuksen mukaista hinnoittelua. Tampereen 
yliopiston henkilstlle ja tutkinto-opiskelijoille opinnot ovat maksuttomia. 
KOHA opintokokokonaisuuteen on erillinen haku. Kursseja voivat suorittaa ainoastaan opiskelijat, 
joilla on voimassa oleva opinto-oikeus KOHA-opintoihin. 

Listiedot 

Opintokokonaisuuden vastuuhenkil on tutkimusjohtaja. 
KOHA-opintokokonaisuus 40 op 
KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena, 4op 
KOHA2 Korkeakoulujrjestelmt ja niiden ohjaus, 7 op 
KOHA3 Organisaatio, ptksenteko ja johtaminen, 7 op 
KOHA4 Korkeakoulujen rahoitus ja talous, 7 op 
KOHA5 Laatu ja arviointi, 7 op 
Sek toinen seuraavista opintojaksoista 
KOHA6 Korkeakouluhallinnon juridiikka, 8 op 
KOHA7 Comparative Higher Education, 8 o 

KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena 4 op 
Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat korkeakoulujrjestelmien historiaan, korkeakouluhallinnon, ja 

-politiikan lhestymistapoihin sek korkeakoulututkimukseen tieteidenvlisen tutkimusalana. 

Sislt: - KOHA -opintokokonaisuuden ja tyskentelytapojen esittely. 

-Yliopistointituution kehityslinjat. 

-Korkeakoulujen hallinto, korkeakoulupolitiikka ja tiedepolitiikka osana korkeakoulujrjestelmi ja yhteiskuntapolitiikkaa 
-Korkeakoulututkimuksen lhestymistavat, tutkimusongelmat ja tutkimustraditiot. 
Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy. 
Toteutustavat: Luento-opetus 12 t. 
Vaadittavat opintosuoritukset: Kirjallinen tentti TAI Essee. Opintojakso (kirjallisuus ja luennot) voidaan suorittaa 
kirjallisena tenttin TAI essee-suorituksena. Mikli opiskelija valitsee suoritusmuodoksi kirjallisen tentin, luennot ja kirjallisuus 
suositellaan tentittvn yhten kokonaisuutena. 
Arviointi: Numerolla 1-5. 
Edeltvt opinnot: KOHA-opintoihin on erillinen haku 
Kirjallisuus/Oppimateriaali: 
1) Artikkelit: 
Teichler, U. (2003). The Future of Higher Education and the Future of Higher Education Research. Tertiary Education and 
Management 9, 171-185. 
Teichler, U. (2005). Research on Higher Education in Europe. European Journal of Education 40 (4), 447-469. 
2) Harisalo Risto, Keski-Petj Timo, Talkkari Antti (2003) Otin kynn kynsihini: ohjeita tutkimuksen tekijille. Tampere: 
Tampereen yliopisto Hallintotieteiden laitos. 
3) Ben-David Joseph (1992) Centers of Learning: Britain, France, Germany, United States. New Jersey: Transaction Publishers, 
luvut 1-5. TAI kokoelma erikseen ilmoitettavia artikkeleita. 
Vastuuhenkilt: Tutkimusjohtaja 


KOHA2 Korkeakoulujrjestelmt ja niiden ohjaus 7 op 
Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdytt opiskelijat korkeakoulujrjestelmien toimintaa ja ohjausta selittviin 
teorioihin ja nkkulmiin. 
Sislt: Korkeakoulujrjestelmien ohjaus 
Korkeakoulupolitiikan ja korkeakoulujen ohjausmenetelmien yhteydet. Suomalainen korkeakoulujen ohjausjrjestelm 
eurooppalaisessa ja kansainvlisess viitekehyksess. 
Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy. 
Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Seminaari 6 t. 
Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitusty(t) + seminaari. Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitusty. 
Arviointi: Numerolla 1-5. 
Edeltvt opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on 
erillinen haku. 


Kirjallisuus/Oppimateriaali: 

1) Clark, B.R. (1983), The Higher Education System: Academic Organization in Cross-National Perspective. University of 
California Press. 
2) Santiago, P. &Tremblay, K. (2008). Setting the Right Course: Steering Tertiary Education.Teoksessa Santiago, P. ym. 
Tertiary Education for the Knowledge Society. Volume 1. Special Features: Governance,Funding, Quality. OECD,s. 67-161. 
3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita. 
Vastuuhenkilt: Korkeakoulutuksen hallinnon ja talouden professori 


KOHA3 Organisaatio, ptksenteko ja johtaminen 7 op 
Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdytt opiskelijat korkeakouluorganisaation toimintaa, johtamista ja 
kehittmist koskeviin teorioihin, ajattelumalleihin ja sovelluksiin. 
Sislt: - Korkeakouluorganisaatioiden erityispiirteet. 


-Johtaminen ja ptksenteko korkeakouluissa. 
-Korkeakouluorganisaatioiden hallinnon kehittminen. 
-Yrittjmiset korkeakoulut. 

Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy. 
Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Seminaari 6 t. 
Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitusty(t). Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitusty. 
Arviointi: Numerolla 1-5. 
Edeltvt opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on 
erillinen haku 


Kirjallisuus/Oppimateriaali: 

1) Clark, B.R, Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Pergamon Press, 1998. 
2)Birnbaum, R. (1988). How Colleges Work: The Cybernetics of Academic Organization and Leadership. San Francisco: Jossey-
Bass 
3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita. 
Vastuuhenkilt: Korkeakoulutuksen hallinnon ja talouden professori 

KOHA4 Korkeakoulujen rahoitus ja talous 7 op 
Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdytt opiskelijat korkeakoutuksen ja korkeakoulujen rahoitukseen sek 
korkeakoulujen taloudellisten toimintamekanismien teoreettisiin perusteisiin ja kytntihin. 
Sislt: - Korkeakoulujen rahoitusrakenteet ja jrjestelmt 

-Korkeakoulut talousyksikkin 
-Korkeakoulujen taloudellinen ohjaus ja autonomia 
Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden kevt. 
Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Ryhmtyskentely 6 t. 
Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitusty(t). Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitusty. 
Arviointi: Numerolla 1-5. 
Edeltvt opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on 
erillinen haku 
Kirjallisuus/Oppimateriaali: 

1) Santiago P.(2008). Matching Funding Strategies with National Priorities.Teoksessa Santiago, P. ym. Tertiary Education for 
the Knowledge Society Volume 1. Special Features: Governance, Funding, Quality. OECD, s. 163-258. 
2) Kivist, J. &Hltt, S. (2009). Opiskelijarahoitusjrjestelmt tehokkuuden ja oikeudenmukaisuuden nkkulmasta. Teoksessa 
Kivist, J. (toim.) Kuka maksaa ja miten? Nkkulmia korkeakoulutuksen maksullisuuteen. Tampere: Tampere University Press. 
3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita 
Vastuuhenkilt: Tutkimusjohtaja 


KOHA5 Laatu ja arviointi 7 op 
Tavoitteet: Opinto jakson tavoitteena on perehdytt opiskelijat laadun ja laadunarvioinnin ksitteisiin sek 
laadunvarmistusjrjestelmien kehitykseen ja nykytilaan. 
Sislt: - Laatu ja arviointi ksittein. 


-Korkeakoulujen, koulutuksen ja tutkimuksen laatu arvioinnin kohteena. 
-Laadunvarmistusjrjestelmt Suomessa ja muissa maissa 
Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden kevt. 
Toteutustavat: Luento-opetus 12 t, Seminaari 6 t. 
Vaadittavat opintosuoritukset: Harjoitusty(t) + seminaari. Luentojen ja kirjallisuuden pohjalta laaditaan harjoitusty. 
Arviointi: Numerolla 1-5. 
Edeltvt opinnot: Suositeltavat: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. KOHA-opintoihin on 
erillinen haku. 
Kirjallisuus/Oppimateriaali: 

1) Ursin, J, (2007). Yliopistot laadun arvioijina. Akateemisia ksityksi laadusta ja laadunvarmistuksesta. Koulutuksen 
tutkimuslaitos 


2) Tremblay, K. (2008). Assuring and Improving Quality. Teoksessa Teoksessa Santiago, P. ym. Tertiary Education for the 
Knowledge Society Volume 1. Special Features: Governance, Funding, Quality. OECD, s. 259-324. 
3) Valikoima vuosittain vaihtuvia artikkeleita ja raportteja. 
Vastuuhenkilt: Tutkimusjohtaja 


KOHA6 Korkeakouluhallinnon juridiikka 8 op 
Tavoitteet: Opiskelija tuntee hallintotoiminnan keskeiset vaatimukset, hallinnon oikeussuojajrjestelmn ppiirteet, 
korkeakouluhallinnon erityispiirteet sek tysopimusoikeuden perusteet niin, ett osaa soveltaa tietojaan oikeudellisiin 
tyyppitilanteisiin. 
Sislt: Oikeudellinen nkkulma korkeakoulujen toimintaan ja korkeakouluhallintoon. Hyv hallinto ja hallintoasioiden 
ksittely, korkeakoulujen toiminnan sntely, tysuhde korkeakoulujen palvelussuhteena. 
Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden kevt. 
Toteutustavat: Luento-opetus 24 t. 
Vaadittavat opintosuoritukset: Kirjallinen tentti. Luennot ja kirjallisuus tentitn yhten kokonaisuutena. 
Arviointi: Numerolla 1-5. 
Edeltvt opinnot: KOHA-opintoihin on erillinen haku. 
Kirjallisuus/Oppimateriaali: 


1) Laakso  Suviranta  Tarukannel: Yleishallinto-oikeus 2006, soveltuvin osin 
2) Miettinen  Muukkonen  Myrsky  Pohjolainen: Uusi yliopistolainsdnt 2009, s. 15246, 317330. 
3) Seuraavat sdkset (ajantasaisina): 


Hallintolaki (434/2003) 
Laki shkisest asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 
Yliopistolaki (558/2009) 
Ammattikorkeakoululaki (351/2003) 
Vastuuhenkilt: Korkeakoulutuksen hallinnon ja talouden professori 


KOHA7 Comparative Higher Education 8 ECTS 
Objectives: Providing an introduction to different systems of higher education and acquainting the students with 
understanding of comparative research on higher education. 
Content: - Basic structures and functions of national higher education systems 


-Development of higher education system in U.S.A 
-Designing a comparative study as part of the course 
Recommended year of study: 1. year spring. 
Teaching methods: Lectures 12 h, Seminar 6 h. 
Modes of study: Essay + seminar. Each student shall write an essay on the basis of the lectures and the literature. 
Evaluation: 1-5. 
Previous studies: Recommended: KOHA1 Korkeakoulut ja korkeakoulutus tutkimuksen kohteena. Application period to 
KOHA studies is annually during spring semester. Other than KOHA students participating to the course (e.g. PhD students) 
should contact Research Director. 
Study materials / literature: 

Selected books and articles to be announced later. 
Persons in charge: Korkeakoulutuksen talouden ja hallinnon professori