Erityistä KUMU:n tutkimukseen

tekijä: mlkokko — Viimeisin muutos maanantai 07. elokuuta 2023, 16.26
Vuodesta 2019 lähtien etnologian ja antropologian on korvannut oppiaineena KUMU eli Kulttuurit ja yhteisöt muuttuvassa maailmassa. KUMU on tutkinto-ohjelma, johon kuuluvat etnologia, antropologia ja kulttuuripolitiikka.

KUMU:ssa tapahtuvan tutkimuksen erityispiirteet

• Huomaa erityisesti: "Etnologia on laaja-alainen tieteenala, joka yhdistää kansatieteen, folkloristiikan ja antropologian näkökulmia".
  • Tieteenalan erityispiirteiden vuoksi on hyvä hallita varsin monipuoliset tiedonhankinta ja -hallintataidot.
  • Tietokantaa, joka kattaisi hyvin KUMU:n tutkimuksen, ei ole. Voit hakea etnologian, antropologian ja kulttuuripolitiikan aloja jossain määrin kattavia tietokantoja valitsemalla JYKDOKin aloitusivulta pikavalikosta "Tietokannat" ja kirjoittamalla hakuikkunaan esimerkiksi etnologia.

Kansainvälisten e-aineistojen hakuvinkkejä: Huomaa, että kuvan yläosassa oleva linkki kansainvälisiin e-aineistoihin, yhdistää kaikki Jyväskylän yliopistossa käytössä olevat tietokannat. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että harkitset hakusanasi tarkkaan (palaa Historian ja etnologian pääsivulle ja palauta mieliisi miten voit tarkistaa hakusanasi).

Etnologian opiskelijan on hyvä tuntea seuraavat tieteelliset lehdet (hae tiettyä lehteä JYKDOKin pääsivulta; Tarkennettu haku ja sieltä Nimeke, jolla tarkoitetaan sekä lehtien nimiä että kirjan otsikoita):

• Suomen Antropologi
  • Ethnologia Fennica
  • Elore
  • Ethnologia Europaea
  • Cultural Anthropology
  • American Ethnology
  • EthnographyJournal of Contemporary Ethnography
  • Theory, Culture & Society.