Erityistä historian tutkimukseen

tekijä: mlkokko — Viimeisin muutos torstai 15. joulukuuta 2022, 15.18
Tietokantoja, digiarkistot ja tietoa kirjaston erilliskokoelmista

1. Jyväskylän yliopiston kirjaston erityispiirre historian tutkimuksen näkökulmasta

Jyväskylän yliopiston kirjasto on vapaakappalekirjasto, mikä tarkoittaa sitä, että meillä on huomattavan laajat historian tutkimusta hyvin palvelevat aineistot. Tutustu kokoelmiin, kun mietit yhdessä ohjaasi kanssa mahdollista tutkimusaihettasi.
Katso sivulta Historia ja KUMUn alat keskeiset monitieteiset kansalliset ja kansainväliset tietokannat.
Historiantutkija tulee tunnistaa eri aikoina käytettyjä käsitteitä. Esimerkiksi komiteamietintöjä hakiessa on syytä muistaa, että kysymyksessä saattaa olla komitea, komitean, komission, mietintö, mietinnöt, alakomitea, alakomiteain, komiteamietintö jne. Vanhimpien mietintöjen hakuun, käytä apunasi JYKDOKia ja tilaa käyttöösi varastosta eri vuosina julkaistuja teoksia: Luettelo komiteain mietinnöistä ja ehdotuksista.
Historiatieteiden erityistietokantoja: Hae tietokantoja kirjoittamalla JYKDOKin hakukenttään tietokannan nimi
  • Historical Abstracts (EBSCO): tietokanta sisältää uuden ajan alusta (vuodesta 1450) nykypäivään: aikauslehtiartikkeli-, kirja- ja väitöskirjaviitteitä. Mahdollisuus aikarajaukseen. Asiasanat Indexes - Browse - Subject Term
  • Ebook Central: huomaa History -tieteenalakokoelmana
  • Ebsco eBook Collection : kirjoita hakuikkunaan history ja valitse pudotusvalikoista, halutko hakusanan sisältyvän otsikkoon (=Title), abstraktiin, vai onko history Subject (=aihe). Tällä valinnalla on suuri merkitys hakutuloksesi kattavuuteen.
  • Early English Books Online (EEBO); klikkaa linkkiä ja lue tietokannan sisältöä koskeva kuvaus = Näytä kaikki tiedot.
  • Eighteenth Century Collections Online (ECCO); klikkaa linkkiä ja lue tietokannan sisältöä koskeva kuvaus = Näytä kaikki tiedot.
Historiallisia sanomalehtikokoelmia:
  • Jyväskylän yliopiston kirjastossa on mahdollisuus käyttää sanomalehtien historiallisia arkistoja usealla eri tavalla:
    • Mikrofilminä (alkuperäisiä sanomalehtiä ei anneta asiakaskäyttöön, jos mikrofilmin käyttö on mahdollista). Mikrofilmien käyttö tutkimustarkoituksessa on järkevää, koska voit tallentaa aineiston suoraan U-asemalle. Lista mikrofilmatuista lehdistä.
    • Historiallinen sanomalehtiarkisto (digitoituja lehtiä vuodesta 1771 eteenpäin; huomaa ero vapaasti verkossa saatavilla olevan aineiston ja kirjaston digiarkiston kautta luettavissa olevien lehtien välillä). Lue tarkemmin Vanhat sanomalehdet
  • Sanomalehtien historialliset elektroniset tietokannat:
    • Kansainvälisiä sanomalehtiarkistoja: Valitse JYKDOKin pääsivulta Hakutoiminnot ja sen alta Selaa tietokantoja ja kirjoita hakuikkunaan newspapers: mm. ProQuest Historical Newspapers -sarjat (katso edeltä tietokantojen hakuohje)
    • Kokoelmien kuvaukset kertovat, millaisia ja miltä ajanjaksolta aineistoja on käytettävissä:
      • esim:

ProQuest Historical Newspapers: The New York Times (1851-2009) with Index (1851-1993). This historical newspaper provides genealogists, researchers and scholars with online, easily-searchable first-hand accounts and unparalleled coverage of the politics, society and events of the time. The Historical New York Times with Index (1851-1993) provides search capability using subject terms and topics for focused and targeted results in combination with searchable full text, full page, and article-level images from the Historical New York Times (1851-2007)

2. Tietokantoja ja portaaleja tutkimuksen tueksi: