- Ainakin klo 6-8 demo toimi mielestäni erittäin hyvin. Assari katsoi mielestään hyvin tehdyt tehtävät listoilta ja ne käytiin pienryhmissä läpi ja taas tehtävät joita ei oikein oltu tehty käytiin taululla.
- Erinomainen ratkaisu.
- Hyvin toimii, kunhan on tehnyt.
- Hyvä asia, mutta analysointi jää aika pintapuoliseksi ryhmissä
- Hyvä idea edistää matematiikan opiskelijoiden ryhmätyöskentelyä, mutta yleensä katselu on aika pintapuolista.
- Hyvä idea, mutta ei toimi tällä hetkellä kunnolla mielestäni
- Hyvä ratkaisu kun tarpeeksi moni on tehnyt tehtävän.
- Hyvä ratkaisu.
- Hyvä systeemi, koska saadaan paremmin erilaisia ratkaisuja esiin ja aktivoitua kaikkia. Tehtävien läpikäynti pienryhmissä luo turvallisemman olon, kun ei tarvitse mennä koko ryhmän eteen.
- Ihan hyvä juttu.
- Ihan hyvä tapa.
- Ihan mukava epämuodollisempi tapa käydä ratkaisuja läpi, tulee samalla tutustuttua toisten opiskelijoiden ratkaisutyyleihin.
- Ihan ok.
- Iltaryhmässä voisi tehdä useampia tehtäviä taululle. Usein omassa ryhmässäni kukaan ei ole tehnyt joitain tehtäviä. Tai jos ei halua, että tunti kestää niin pitkään, niin voisi vaikka valmiiksi tehdä osat tehtävät kalvolle!
- Mielestäni tämä on hyvä menetelmä.
- No joo - en ole vielä törmännyt yhteenkään hyvään tapaan käydä läpi ratkaisuja harjoituksissa. Kumpikaan tavoista "lasketaan kaikki tehtävät taululle opiskelijoiden toimesta" tai "tarkistetaan ratkaisuja pienryhmissä" ei ole oikein "iskenyt"
Harjoitusten ongelma on, että ne lähinnä ovat tehtyjen harjoitustöiden kirjaustilaisuuksia. Harjoituksissa esitetyt opiskelijoiden rakaisut ovat ongelmallisia, koska ne ovat monasti "noin" ratkaisuja. Lisäksi ratkaisun esittäminen/selittäminen ei oikeastaan onnistu useimmilta opiskelijoilta kovin hyvin, koska se vaatii pedagogista ja esiintymistaitoa, jotta
siitä olisi hyötyä muille. Itse ainakin vertasin omia ratkaisujani malliratkaisuihin myöhemmin kotona, en harjoitustilanteessa esitettyihin.
- Pien ryhmät ovat tosi hyvä. Kertun harjoitusryhmissä on mukavaa kun saa itse valita ryhmät mutta siitä ei oikeastaan ole mitään hyötyä että niiden samojen kavareiden kanssa tarkistaa tehtäviä kenen kanssa niitä on laskenut aikaisemmin. Mitään uutta ei oikeastaan niissä tuu. On kuitenkin hyvä että oikeat ratkaisut kiertää sielä koska niitä tulee käytyä huolellisesti läpi.
- Pienryhmissä on hyvä käydä tehtäviä läpi, jos itse on saanut tehtyä tehtäviä. Muuten asiat kyllä menevät ohi. Mutta ne menevät ohi kyllä muutenkin, jos tehtäviä ei tee...
- Pienryhmä työskentely toimii.
- Pienryhmät ovat hyvä, varsinkin kun tehtävät käydään vielä pikaisesti taululla sen jälkeen. Myös täysin sekaryhmät on hyvä asia, sillä ei olisi hyötyä tarkistaa niiden kanssa, joiden kanssa on laskenutkin.
- Ryhmissä huomaan olevani paljon vapautuneempi. On paljon parempi käydä vastaukset läpi pienessä ryhmässä, jolloin ei tarvitse nolostua, vaikka vastaus ei olisikaan täysin oikein. Toisaalta oppii näkemään muiden vastaustekniikkaa ja muutenkin kurssilaisten kanssa yhdessäolo on hyvää vastapainoa varsin itsenäiselle/yksinäiselle yliopisto-opiskelulle. Lisäksi tämä on mielestäni pedagogisesti rakentavampi lähestymistapa tarkistamiseen. Harva jaksaa kuunnella koko demoa kun toiset selittävät taululla ratkaisujaan ja pelätä, että milloin itse joutuu taululle. Ryhmässä tarkistaminen taas poistaa demoilta jännitteet ja demot ovat opettavia ja hauskoja! Eli olen ehdottomasti ryhmätyöskentelyn kannalla!
- Se on oikein hyvä ratkaisu silloin, kun on tehnyt tehtävät, mutta jos ei ole osannut/ehtinyt, se on täyttä ajanhukkaa.
- Tosi hyvä juttu :)
- Tää pienryhmäjuttu on kyseenalainen, riippuu siis ihan siitä että onko ite tehny niitä vai ei.
Edelleenkin oon sitä mieltä, että ite ainaki opin parhaiten kun joku tekee tehtävän taululle, selittää sen. Ja sitten vielä opettaja selittää mahdollisesti uudelleen kunnes kaikki nyökyttää, että osaa sen. :)
- hyvä juttu
|