Petteri Eerola (KLA)

tekijä: Ursula Anu Maria Kaari Viimeisin muutos torstai 26. lokakuuta 2023, 10.19

Esittely

Aiheet:

1. Vanhemmuuden yövuoro: Yöllisen hoivan jakaminen pikkulapsiperheissä

Mahdollisuus tehdä gradu Vanhemmuuden yövuoro: Yöllisen hoivan jakaminen pikkulapsiperheissä -hankkeessa (jo kerätty laadullinen aineisto). Aineisto: pienten lasten vanhempien tutkimushaastattelut; tästä aineistosta mahdollista pilkkoa useaan graduun erilaisia osa-aineistoja. Mahdollisia teemoja mm. yöllinen hoiva yksinhuoltajaäitien perheissä; vanhempien kokemukset ja näkemykset lapsen nukkumaan oppimisesta; isyyteen, äitiyteen ja vanhemmuuden jakamiseen liittyvät kysymykset.

2. International Social Survey Programme:n perhe, työ ja sukupuoliroolit -kyselyaineistoon (Suomi, 2022) pohjaavat gradut (valmis määrällinen aineisto)

Tutustu tarkemmin aineistoon ja sen tarjoamiin tutkimusmahdollisuuksiin: https://services.fsd.tuni.fi/catalogue/FSD3756

3. Perhevapaakysely 2022

Perhevapaakysely 2022 –tutkimukseen liittyvä gradu, joka käsittelee vanhempien näkemyksiä lapsen sopivasta iästä aloittaa varhaiskasvatus (määrällinen aineisto; gradun tekeminen yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Kelan kanssa); myös muu vanhemmuutta ja perhevapaita käsittelevä aihe on mahdollinen.

4. Ohjaan mielelläni myös mm. isyyttä, äitiyttä, vanhemmuutta, isovanhemmuutta, perhesuhteita, perheiden moninaisuutta, (vapaaehtoista) lapsettomuutta ja perhekäsityksiä tarkastelevia töitä, joihin graduntekijä kerää itse empiirisen aineiston. Myös erilaisiin perheitä ja vanhemmuutta käsitteleviin media-aineistoihin (verkkokeskustelut, blogit yms.) pohjaavat tarkastelut mahdollisia.

Ohjaajat: Petteri Eerola, j.petteri.eerola@jyu.fi

Aloitusaika: Kevät 2024

Ohjattavien töiden määrä: 8

Mille KLAn ja OKLn tutkimuksen painopistealueelle tutkimuksesi sijoittuu:

• Lapsuus ja perhe

Seminaariryhmän toteutusmuoto

• Lähiopetus

Olen tavattavissa 27.10. klo 9.30-11 Zoomissa: https://jyufi.zoom.us/j/61503564350

Muita huomioita

Ensisijaisesti kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen (KAIKO) opiskelijoille; tapaamiset lähitapaamisina 16.1.; 1.2.; 13.2.; 14.3.; 11.4.; 16.5. (joka kerta klo 15-18)